De MS VAARWENS is klaar!
De vaarwens aanvragen waren zo veelvuldig dat het tijd werd voor een uitwijkmogelijkheid. Dat zagen we in de vorm van een vaarwens schip voor de stichting, dat 365 dagen paar jaar inzetbaar zal zijn en bemand zal worden door ervaren schippers en vrijwilligers. Dan is de Meander V weer Evert en Inge hun privé schip, waar ze op wonen. Er is ondertussen een jaar lang hard gewerkt bij jachtwerf SRF te Harlingen aan de bouw van de MS VAARWENS. Het is hoog tijd, willen in de komende jaren alle vaarwensaanvragen tijdig kunnen blijven honoreren. Onze gasten zijn vaak mensen van de laatste dagen, dus varen met spoed is eerder noodzaak dan luxe!
Helaas gaat de geplande feestelijke intochtop 28 maart niet door wegen de corona uitbraak, maar deze zomer gaat ze zeker de vaarwensen varen met getrainde schippers en bemanningen. De VAARWENS is geen alledaags schip en veel zaken moesten tijdens de bouw opnieuw bedacht en uitgevoerd worden. De bouw liep mede daardoor wat uit, maar dat is gebruikelijk in de scheepsbouw.
Speciale dank gaat uit naar een aantal mensen die zeer nauw bij de financiering en de bouw betrokken waren.
Ten eerste waren het de gebroeders Henry en Gerard Holterman die - samen met hun achterban - het gat in de begroting met een substantieeel bedrag aanvulden en tevens een bouwgarantie gaven om het schip te gaan bouwen. Daardoor konden we al starten voordat we het geld bijeen hadden. Gerard nam daarna de financiële en contractuele begeleiding op zich opdat alles in goede banen zou verlopen.
Ten tweede waren het Douwe Gorter, Jan Visser (r.i.p.) en Jasper de Jong, die aan de wieg van de VAARWENS stonden. Jasper heeft een enorm netwerk in de scheepsbouw en hij bracht ons in contact met de benodigde expertise om het schip te ontwerpen en te bouwen. Jan Visser ontwierp samen met Evert het schip, maar helaas ontviel Jan ons halverwege de bouw van het schip. Rust zacht Jan! Douwe heeft enorm veel ervaring in de scheeps- en jachtbouw en hij nam de bouwbegeleiding volledig op zich. Dank toppers!
Ten derde was het Wychard Raadsveld van scheepswerf SRF te Harlingen die ruim een vol jaar bovenop de bouw en de uitvoering van de VAARWENS zat. Hij was de spreekbuis, de uitvoerder, de organisator en veel meer tijdens de gehele bouw.
Meewerkende bedrijven
Uiteraard zijn er velen meer die hun steentje hebben bijgedragen, waarvoor onwijs veel dank, maar bovenstaande toppers willen we toch graag even apart noemen.
MS VAARWENS, we wensen je een behouden vaart!