We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 458 op 29-3-2017

Een Amsterdammer geniet nog een keer van zijn stad vanaf het water...458 Martin 050

Na een paar mooie dagen is het grijs geworden. De Meander V ligt klaar voor de ontvangst van Martin. Hij woont om de hoek in Diemen en brengt zijn leven door in de rolstoel, want hij lijdt aan ALS. Veel is hem inmiddels ontnomen, maar hij zet door. Op het AMC Amsterdam tipt zijn behandelend arts en comité van aanbevelinglid - Dr. Grupstra - hem over de mogelijkheid van een vaardag, waar hij graag op in gaat en er wordt een intakeformulier ingevuld.
29-3-2017... De taxi arriveert op de parkeerplaats in Muiden met daarin Martin en zijn echtgenote.
Zijn dochter, haar vriendin en naaste twee vrienden zijn al aan boord. Beiden verloren nog kort geleden hun partner en zijn verbaasd over het bestaan van Stichting Vaarwens.
"Dit had ik moeten weten!" is hun reactie als Evert uitlegt we ons vaardoel inhoudt.
Evert rijdt Martin aan boord, dan op de rolstoellift, dan omhoog en dan de stuurhut in. Daar wordt hij met rolstoel en al op een soort podium gereden, zodat hij goed zicht rondom heeft naar buiten.
Evert vertelt, Francoise zorgt, de motoren snorren en iedereen geniet. We varen met een familie Amsterdammers hun stad door over het IJ en onderweg weet de Drentse Evert meer van hun stad te vertellen dan ze zelf weten... heerlijk, iedereen geniet!
Martin laaft zich aan de dag, een welkome afleiding van de ongeneeslijke ziekte.
De ALS... onvoorstelbaar onvoorspelbaar! Martin vreest, maar houdt moed.
Sterkte lieve Martin en naasten.

Auteur Vaarwens

KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Amsterdam Marina voor de gastvrijheid
Oranjesluizen Amsterdam voor de vlotte schutting