Vaarwens 935 op 01-10-2021

Varen, vergeten en veerpontjes…935 Gerhard 10
-
Ongewild staan mensen soms achteraan in de rij bij het uitdelen van onze gezondheid en ze komen er bekaaid af. Velen slaan zich er moedig doorheen en laten hun leven niet vertroebelen door de tegenslagen. Zo werd onze gast Gerhard (geb. 1946) al voor zijn 40ste levensjaar getroffen door een hersenbloeding. Daar heeft hij een groot deel van zijn leven mee moeten dealen, maar nu heeft de ‘sluipmoordenaar’ hem ook gevonden en nu wordt het een ongelijke strijd! Hij krijgt de slechte tijding dat hij is uitbehandeld! Toch is zijn levenslust nog sterk en via een vriendin, die werkt in een Toon Hermans huis, wordt Gerhard getipt op Stichting Vaarwens en daar voelt de Assenaar wel wat voor. De stormachtige regendag van vandaag was zijn vaardag en even vergat hij…

Een prachtig verslag van boots Els:

“Gerhard is onze gast vandaag, samen met zijn vrouw Anne-Marie, dochter Christie en schoonzoon Marcus. Helemaal afkomstig uit Assen dus zijn zij zo verstandig geweest om de avond ervoor al deze kant op te komen en een hotel in Zaandam te nemen. Ondanks dat het weer er niet heel goed uitziet hebben zij er enorme zin in. Altijd op het water gezeten, Gerhard is opgegroeid wonende op de sluis van Vreeswijk. Anne-Marie komt oorspronkelijk uit Zwanenburg en inmiddels zijn zij alweer 54 jaar getrouwd. Zij hebben altijd zelf gevaren, hadden een mooi sleepbootje wat zij later inruilden voor een groter schip om meer plaats te kunnen maken voor de kinderen. Gerhard werkte als instrumentmaker, eerst in het leger later in de burgermaatschappij. Hij heeft zelfs voor Prins Bernard zijn instrumenten mogen onderhouden als hij terugkwam van zijn reizen naar Afrika.

Gerhard blijkt ook een voorliefde voor pontjes te hebben. Helaas krijgt hij op jonge leeftijd al een hersenbloeding waardoor hij invalide geraakt is, hij was toen nog geen 40 jaar. Vroeger, toen Gerhard en Anne-Marie nog in Soest woonden, verbleven zij het ene halve jaar in hun flat en het andere lekker op de boot. Zij raakten verliefd op het dorpje Uithuizermeeden in Groningen waar zij enige tijd gewoond hebben en inmiddels zijn zij in Assen verzeild geraakt.

Helaas heeft de kanker Gerhard ook weten te vinden maar de levenslust is nog volop aanwezig. Hij geniet zichtbaar en zit de hele tocht in zijn rolstoel naast de schipper. Wij hebben genoten van alle verhalen en de dag vloog voor hen voorbij. Mooie tocht naar de Zaanse Schans met uiteraard een bezoekje aan het Jonge Schaap, de houtzaagmolen. De terugvaart verloopt behoorlijk regenachtig maar dat mag de pret niet drukken, onder een paraplu nemen wij afscheid, het was weer een hele mooie dag.”

Vaarwel Gerhard
Auteur Vaarwens

Gerhard: † 24-03-2022

Dagschipper Sido en bootsen Els en Coen voor hun inzet