Vaarwens 1280 op 17-01-2024

1280 Karin 10Op pad met een hele stoere vrouw...

Onze vaargast van vandaag is Karin. Karin komt samen met haar goede vrienden Tim, Elma, Lian en Hanneke de vaardag maken.
Karin heeft uitgezaaide darmkanker en verblijft sinds 7 weken in een hospice. De ziekte eist zijn tol en de pijn en misselijkheid zijn vreselijk. De morfinepomp helpt dan ook af en toe niet meer. Op de dag voor de vaardag lijkt het er zelfs op dat het niet door kan gaan omdat het zo slecht gaat. Gelukkig blijkt het de volgende ochtend toch te lukken want Karin is helemaal gek van schepen en varen.

Een prachtig verslag van schipper René:
.
De dag voor de vaarwens krijgen we bericht dat de vaardag wellicht niet door kan gaan omdat het heel slecht gaat met Karin. Als het al door gaat wordt het een uurtje later. We moeten dus onze telefoon in de gaten houden. Met de hoop op positieve berichten gaan ondergetekende en onze nieuwe schipper Arjan toch maar op weg richting de Vaarwens. Onze boots Aleid kan het nog even aankijken want die heeft tijdelijk een thuiswedstrijd op haar boot bijna naast de Vaarwens totdat haar nieuwe huis klaar is. Gelukkig komt er positief nieuws en zijn we allemaal even voor 10 uur aan boord. Onze gasten zullen rond 11.30 uur arriveren.
.
Als onze gasten er zijn, blijkt alleen Lian nog te missen. Haar trein heeft vertraging. We besluiten haar op te halen met de Vaarwens bij de ligplaats van de NDSM pont aan de Noordkant om toch zo veel mogelijk te kunnen varen. Snel de trossen los. We zijn met 2 schippers vandaag dus het welkomstpraatje kan ook onderweg. Karin is namelijk gek op varen en boten en we willen haar zo veel mogelijk laten genieten.
.
Als we Lian opgepikt hebben dan zetten we koers richting de Zaan. Het enthousiasme van Karin blijkt al snel als we onderweg zijn. Het water en de boten doen haar goed. We hebben een voorschutting bij de Wilhelmina sluis en we besluiten na de sluis de lunch al varende te nemen om zo wat tijd te winnen.
Al met al valt het allemaal toch nog mee en even na half 2 leggen we, met volle magen, aan bij houtzaagmolen “Het Jonge Schaap”. Allemaal de wal op om de molen te bekijken en de benen te strekken.
Even voor 2 uur zijn we allemaal weer aan boord en gooien we snel los en geven een beetje extra gas met de hoop om de spoorbrug van 14.17 uur te halen. Dat lukt. Ook de sluis staat klaar voor ons en even na half 3 draaien we het Noordzeekanaal weer op.
.
De ziekte eist best wel zijn tol na zo veel inspanning en emotie samen met de mensen die dichtbij je staan maar Karin wil graag nog even door. In overleg varen we achter Amsterdam C.S. langs en nemen we een kijkje in zijkanaal K (Nieuwendam) Karin en haar gasten genieten duidelijk van dit bijzonder mooie ingelijfde dorp en bos midden in de grote stad.
Als we terugvaren richting onze ligplaats gaan de lichtjes van de stad langzaam aan. Wij steken ook de navigatie verlichting maar aan. Het wordt dan wel heel vroeg donker maar het was al met al een bijzonder mooie, bijna windstille, winterdag.
.
Karin, ik noemde je een stoer wijf. En dat ben je echt. Wij zijn ook bijzonder blij dat jouw vaardag door kon gaan omdat wel duidelijk werd dat varen en schepen echt jouw passie zijn. Dat gaf ons ook een enorme boost. Daar doen we het voor.
We wensen jouw, maar ook jouw lieve vrienden, heel veel sterkte toe de komende tijd.
Vaarwel Karin,
Auteur Vaarwens / René
.
Dagschippers René en Arjan en boots Aleid voor hun inzet.
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Karin 100
Karin 101