Vaarwens 1292 op 11-03-2024

Het begon als “zo’n maandag”, maar werd een top vaardag...1292 Anke 10

Vandaag varen we, Schipper Anita en Boots Harrie, voor Anke (1952), ze gaat van de vaardag genieten en een dag ontzorgen samen met haar man Martijn. Haar thuiszorg verpleegkundige, al sinds een aantal jaren, is Carine en is de aanstichter van dit alles en is er vandaag ook bij. Voor de vakkundig verzorgde reis en begeleiding door Stichting Ambulance Wens zijn chauffeur Jan en verpleegkundige Erica vandaag verantwoordelijk.

Anke is getroffen door de ziekte ALS. Deze ziekte schept er genoegen in om tergend nauwkeurig en volgtijdelijk de spierfuncties in het lichaam uit te schakelen. Betreft dit een vitale functie dan ontstaat de noodzaak om deze functie door een apparaat te laten overnemen. Anke laat zich niet uit het veld slaan hierdoor en komt vandaag naar de Vaarwens om van een mooie dag te genieten. Wij zijn er klaar voor.

Ik citeer ds. Gremdaat, “het is zo’n maandag”, kent u die uitdrukking dames en heren, zo’n dag dat alles lijkt te gaan mislukken. Je denkt, ik kan beter in bed blijven liggen de hele dag. Het noodlot en toeval willen er koste wat het kost voor zorgen dat deze dag niet door zou gaan. Het startte de actie zondag al, door ervoor te zorgen dat de accu’s van het MS Vaarwens het begaven. Er moest snel vervanging komen en vrijwilliger en redder in de nood Foeke zorgde daarvoor. Maandagmorgen moest onze boots Tim afhaken door griep en boots Harrie valt in.

De ambulance is al wat vertraagd en belandt vervolgens ook nog in een door files vastgelopen Rotterdam. Daardoor arriveren ze pas tegen 10 uur in Zeewolde om vervolgens tegen kwart over 11 met onze gasten bij de Vaarwens te arriveren. En dan nog het weer, ach wat kan ik daar nog over zeggen.Dat alles maakt dat we er nog meer zin in krijgen om van deze dag een top dag te maken.

Als iedereen aan boord is en Anke haar plekje heeft gevonden naast de stuurstand, kan het genieten beginnen. Grote glunderende ogen stralen ons tegemoet. Grote schepen wil ze zien zoals in Rotterdam en daar wordt de tocht op aangepast.

Een tocht naar Rotterdam is te ambitieus voor één dag, maar Amsterdam blijkt toch een goed alternatief. Uiteraard zijn de bekende grappen over Amsterdam en Rotterdam niet van de lucht, niet in de laatste plaats aangesticht door onze wensambulance collega’s. Dat leidt regelmatig tot grote hilariteit maar we menen toch ook te bespeuren dat ze vinden dat Amsterdam ook wel wat had, al zullen ze dat natuurlijk nooit openlijke toegeven.

Er volgt een geweldige tocht waarbij er geen haven van Amsterdam wordt overgeslagen.Het gaat van grote zeeschepen tot cruiseschepen in de categorie “dat mensen dat kunnen betalen”, tot de “Kissing Puppets” en de schepen in de haven die huisvesting moeten bieden aan de onfortuinlijke vluchtelingen.

Alles wordt vakkundig voorzien van toelichting en anekdotes door schipper Anita. Zij is jarenlang rondvaartboot schipper geweest en geboren en getogen in Amsterdam. Overal valt wel iets over te vertellen. “Daar woont, of heeft een bekende Nederlander gewoond. Daar woonde ik en die en die bekende Nederlander woonde naast mij”. “Dat schip zit vol schroot en ligt er al jaren en daar is een zwemsteiger waar de buren in de zomer last van hebben”. Het was een genot om al die verhalen te horen en Anke geniet met volle teugen. En moe worden? Wat is dat?

Ondertussen neemt echtgenoot Martijn het roer vakkundig over en genieten we van de lunch als een varend buffet. Het is een en al genieten aan boord met vele lachsalvo’s. Zijkanaal K slaan we natuurlijk niet over en schipper Martijn loodst ons er vakkundig doorheen. Hieruit blijkt jarenlange schipperservaring. Nog een tocht langs de Amsterdam Tower met de schommels en zwaaien naar een bekende binnenvaartschipper die oploopt en bakboord uit huiswaarts keert.

En alsof dat nog niet genoeg was, komt er een Pont naast ons varen met een bekende schipper al zwaaiend achter het roer. Hij is op weg naar de spitsdienst met een lege pont en maakt voor ons een pirouette met zijn pont op het water, het was een hilarisch schouwspel. Zo werkt alles en iedereen mee om van deze dag een topdag te maken en een lange neus uit te steken naar het noodlot. Nou iedereen is het erover eens deze dag is geslaagd.

Weer terug in de haven nog een gezamenlijke foto maken van een groep glunderende mensen met Anke als stralend middelpunt. Op weg naar de ambulance gaf ze toch wel toe dat ze moe was dus wellicht onderweg een klein slaapje en nagenieten van de dag.

Vaarwel dappere Anke en lieve man Martijn, het was een feest om jullie aan boord te hebben.

Auteur Vaarwens / boots Harrie

Dagschipper Anita en boots Harrie voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor