Vaarwens 1303 op 10-04-2024

Noord-Hollanders uit varen op een prachtige lente dag1303 Marian 10

Wat een heerlijke dag om te varen! Strakblauwe lucht, een windje en geen regen op komst. Vandaag komt Marian (geb. 1950) aan boord en ze neemt haar buurvrouw Ien en Renda, vriendin uit de thuiszorg, mee. Anja en Rob van Wensenambulance Noord-Holland hebben het gezelschap opgehaald in Schoorl. Zo hadden we een hele Noord-Hollandse bemanning vandaag!

Marian is 22 jaar geleden naar Schoorl verhuisd toen ze afgekeurd werd vanwege COPD. Met haar bouvier werd ze heel gelukkig in Schoorl. Echter, het ging niet zo goed met Marian, ze lag veel in bed en zat in een negatieve spiraal. Toen ook een tumor en lymfeklieruitzaaiingen werden geconstateerd, is ze 3 weken geleden naar een hospice in Schoorl gegaan. Uitbehandeld. Het leven in de hospice verrijkt haar leven, ze heeft heel veel gesprekken die haar sterker maken.

Vandaag kregen we dan ook een goedgemutste Marian aan boord die hartelijk om alle grapjes van Schipper Onno kan lachen. Ze kunnen elkaar goed uitdagen en het is werkelijk een heel vrolijke dag. Marian hoeft niet lang na te denken over de route; het wordt de Zaanse Schans. Een goede keus want het waait behoorlijk waardoor het op het Markermeer wat hobbelig zal zijn. Er wordt heel wat gezellig gekwebbeld door de vriendinnen, het schip wordt verkend, Renda wil wel wat sturen. Marian zit naast het stuur op het verhoogde platform zodat ze alles goed kan zien.

Aangekomen bij de Zaanse Schans hebben we eerst heerlijk geluncht en genieten van de aanblik van deze mooie plek. De schitteringen op het water, het frisse lentegroen, de draaiende molens en de prachtige blauwe lucht. Marian wil ook heel graag de molen in en dat is heel goed te doen in de rolstoel. Er volgt een gedetailleerde rondleiding en natuurlijk wordt er geposeerd voor de camera.

We hebben mazzel op de terugweg met de spoorbrug, we zijn net op tijd en hoeven geen half uur te wachten. Schipper Onno mindert vaart bij de Verkade fabrieken waar een mooi olifantje staat. Toen de Wilhelminasluis door, achter binnenvaartschip Fata Morgana en voordat we het weten, zitten we alweer op de Voorzaan. Hier gaat Ien ook even sturen terwijl de andere dames op het achterdek genieten. We hebben nog tijd en varen nog even door de Mercuriushaven waar de giganten aangemeerd liggen. Wat een immense schepen zijn dat. Vroeger voer onze schipper Onno op deze schepen.

Marian is zichtbaar moe geworden van deze mooie dag en daarom gaan we terug naar de Amsterdam Marina. We nemen afscheid van Marian, mooi mens. En wat fijn dat je zin en kracht hebt gevonden voor de laatste rit in dit leven. Je bent alle tranen waard! Het ga je goed!

Vaarwel Marian

Auteur Vaarwens / Nella

Dagschipper Onno en Boots Nella
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor