Stichting Vaarwens Nieuws

9-12-2016 Grote schilderbeurt Meander V voltooid.

De Meander V werd door het intensieve gebruik sleets. Er hebben inmiddels zo'n 6000 mensen een dag aan boord van het schip doorgebracht, inclusief brancards, rolstoelen en andere hulpmiddelen!
Sinds de bouw in 2002 was er geen druppel verf meer toegevoegd aan de bovenbouw van het schip. De verf was uitgedroogd, mat en vies en zat vol beschadigingen. Het verdiende een flinke behandeling. Daarvoor werd het schip in een grote loods gezet, waar we met behulp van professionals en een aantal vrijwilligers haar een flinke opknapbeurt hebben gegeven.

Het transport 10Het is vrijdag 25 November: De Meander V gaat bij Bloemsma te Makkum in de kraan en op een bootwagen. Evert heeft het er niet zo op, maar houdt zich sterk. Hun hele hebben en houden rijdt op een karretje over straat naar een loods waar ze binnen komt te staan. Onderweg zakt de 45 ton zware Meander door de bootwagen en staat midden op straat! Het avontuur is te lang om hier op te schrijven, maar het hele verhaal staat vast en zeker in Evert zijn volgende boek... Uiteindelijk komt het allemaal weer goed.

De schilderklus begon op 26 november, Evert zijn verjaardag. Het mooiste cadeau wat hij volgens zijn zeggen op zijn verjaardag kon krijgen, was hulp van vrienden en vaklieden bij het schuren en schilderen van zijn geliefde geesteskind, de Meander V. Het was een superdrukke, mooie en gezellige verjaardag, waarop hij met een aantal vrienden, vaklieden en vrijwilligers de dag heeft doorgebracht op de Meander V. Inge zorgde voor de catering, gebak en maakte de koude loods gezellig met allerlei versnaperingen, soep en lekkernijen. Ondertussen nam ze ook een schuurmachine ter hand en werkte dapper mee.
Na 3 dagen schuren schoot het al op. Daarna gingen de verfblikken open. Binnen een week is er meer dan 300 vierkante meter geschuurd en opnieuw (met meerdere lagen) in de verf gezet, met behulp van een klein leger fantastische vrijwilligers. Een prestatie!
De vaarvrijwilligers 12"We moeten even door, want ze moet binnen 14 dagen volledig opnieuw geschilderd zijn. Gelukkig maken vele handen licht werk, zelfs op mijn verjaardag... !" lacht Evert aan de telefoon. "Pfff... soms mag ie wel een paar meter korter zijn!"
Vervolgens moesten alle toeters en bellen er weer op, de belettering aangebracht en de mast weer omhoog. Dat was nog best even aanpoten en de drie dagen die daarvoor stonden, waren ook wel nodig. Tussendoor komen Evert's zoon Jonathan en zijn partner ( van Stel Timmerwerk uit Groningen) twee dagen helpen om het teakdek in de kuip een opknapbeurt te geven. Douwe installeert de mast volledig alleen en Jasper zet de puntjes op de I! Zo werken we samen naar het grote "lekko" moment toe.

Het transport 16En dan is het zo ver... In een druilregen rijdt de Meander V glimmend door de matte natte wereld en ze straalt! Na exact 14 dagen hard werken door vakmensen, vrijwilligers, Evert en Inge en vele andere medewerkers, is de Meander V op 9 december 2016 weer te water gegaan. Een huzarenklus, voltooid met de inzet van velen. Een groot aantal beroepsschilders kwam ons te hulp en leverden hun vrije uren in om de Meander V na 15 jaar van een nieuwe verflaag te voorzien. De mannen hebben niet allemaal aan het schip gewerkt, maar wel hebben ze hun inzet getoond door de afwezige uren van hun collega's in eigen vrije tijd in te vullen! Wat een geweldige teamgeest van deze groep schildercollega's, die gemeend hebben Evert en Inge nu eens een keer te moeten ontzorgen, zoals het Stel al 10 jaar mensen ontzorgd met de vaarwensen.

De vaklieden 5Een speciaal woord voor Alma en Jasper, want het koppel heeft deze hele aktie in gang gezet en samen hebben ze ervoor gezorgd dat we deze refit geheel gesponsord hebben kunnen realiseren. Dank lieverds. Mocht u ooit iemand nodig hebben voor uw schip, denk dan aan deze toppers... www.nautiflex.nl

Chapeau mannen, chapeau vaarvrijwilligers, chapeau verf en materiaalsponsoren, chapeau kraandrijvers en alle anderen... we zijn er onwijs gelukkig mee en zullen het nooit vergeten!

De tewaterlating 6

De sponsoren van materialen, verf en andere ondersteuning:
De Vries MakkumAlexseal NederlandBloemsma MakkumHoekman UrkSteemar HarlingenStel TimmerwerkVan der Feer SneekYEC VollenhoveEpifanes AalsmeerNautiflex Sneek

De foto's van het transport:

Het-transport-1
Het-transport-2
Het-transport-9
Het-transport-8
Het-transport-7
Het-transport-6
Het-transport-5
Het-transport-4