Vaarwens 720 op 04-05-2020

720 Kees 10Een zeeman vaart nog één keer!
-
Net over de zeventig en genietend van het leven, word zeeman Kees plotseling getroffen door iets wat in zijn hoofd groeit en er niet hoort… Artsen doen hun best, maar het blijkt onbereikbaar en 'het' heeft haast! In maart was er nog niets aan de hand, in april krijgt hij de diagnose dat het onbehandelbaar is en nu zit hij al volledig hulpbehoevend in de rolstoel, het is een zware klap. Toch wil Kees nog graag een keer varen, want dát was zijn leven!
We kregen van Kees zijn dochter Kimberley de volgende vraag;

“Goedemiddag Stichting Vaarwens,
Als trouwe volger en donateur van het fantastische werk wat jullie voor de medemens doen, had ik nooit gehoopt jullie een bericht te hoeven sturen... Onze vader (Kees 71 jaar) is begin april in ene hard achteruit gegaan en kreeg plotseling epilepsie insulten en rechts krachtsverlies. Na vele ziekenhuisbezoeken hebben wij afgelopen donderdag het gevreesde bericht te horen gekregen dat hij een kwaadaardige hersentumor heeft en dat er niks meer aan te doen is.
Mijn vader is vanaf zijn 16de de zee opgegaan en heeft 8 jaar op de S.S. Rotterdam gevaren, daarna nog een aantal jaren bij Shell tankers op zee. Na een ongeluk aan boord belandde hij weer aan de wal, waar hij heel wat jaren tot zijn pensioen als havenmeester van Enkhuizen heeft gewerkt, wat een hobby en werk tegelijk was. Wat genoot hij ervan om rond- en op het water te zijn! Daarbij was hij een gedreven zanger en hoorde je hem vaak zingende van verre al aan komen fietsen. Na lang vragen van mensen op de haven is hij bij de shantykoor 'De Enkhuizer Sjappetouwtjes' gegaan waar hij met veel passie elke dinsdag heen ging en regelde er van alles.
Daarbij zijn er twee van de drie dochters met een binnenvaartschipper getrouwd en wonen/werken zelf aan boord. Zo heeft hij het varensbloed aan ons doorgegeven, waar hij super trots op is!
Varen, water en zeemansliederen dat omschrijft de hele passie van onze vader in die woorden..
Een lang verhaal en hoop dat jullie in deze nare dubbele onzekere coronatijd onze vader nog een keer kunnen laten genieten van het water en van het varen!
Met vriendelijke groet, Kimberley.”
-
We mogen met kleine gezelschappen weer los als we de RIVM adviezen volgen, dus Inge gaat aan het plannen. Vandaag is het al zo ver. De Vaarwens ligt klaar en de vrijwilligers stappen kort na elkaar aan boord. De trossen gaan los en de voormalig zeeman geniet nog éénmaal van het water, en niet met mate! Als later de foto's binnenkomen en Evert gaat ze verwerken voor op de website, schrikt hij even en zegt tegen Inge; "Oh...Kees... die ken ik goed! Ik zie hem nog met zijn onvermoeibare glimlach op de Dromedarisbrug staan om ons de binnenhaven in te laten met de Meander V! Tsjah... dat zal wel vaker gebeuren dat ik dit contact even zal missen Inge...!"

Vaarwel dappere Kees
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
KNZ&RV te Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Vaarvrijwilligers René, Sido en Gerda voor hun inzet
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
De Brandweer voor de parkeerplaatsen

Kees: † 6-6-2020

Een lief maar triest berichtje van Kimberley:

Goedenavond Evert en Inge,

Na de vaardag had onze vader het bijna over niks anders, hij heeft er zoveel van genoten! Helaas is hij vanmorgen al overleden de tijd haalde hem in.. Elk uur leverde hij weer wat in.
Vredig omringt door zijn vier meiden (vrouw en dochters) is hij heen gegaan. Het lichaam was op..

Bedankt voor de mooie herinneringen!

Kees 11
Kees 12