Vaarwens 1283 op 24-01-2024

1283 Joost Dirkje 10Twee gasten, Veel wind, zon en onstuimig binnen…

Vandaag mochten dagschipper Frouk en boots Carla een gister met spoed aangevraagde vaarwens in vervulling laten gaan.

De 84-jarige Joost, zo onfortuinlijk getroffen door een zich verder verspreidende darmkanker, en zijn 84-jarige echtgenote Dirkje. Zij heeft helaas nog maar aan één oog 20% zicht, maculadegeneratie, eveneens onomkeerbaar, evenals een doorstaan herseninfarct.
.
De Veluwse Wensambulance werd gereden door Merijn en verpleegkundige Tineke zat samen met Joosts dochter Marianne bij “pa” in de ambulance.
Op de bumper gevolgd door de rolstoelbus, bestuurd door schoonzoon Harry en in de elektrische rolstoel moeder Dirkje, vergezeld door zoon Jos en schoondochter Linda.
.
Het kostte even wat manoeuvreerwerk voordat we alle rollend materieel in de luwte binnen in de warme kajuit hadden, maar toen was er ook koffie met lekkers! Dit 84-jarig echtpaar woont in Harderwijk in een woonvoorziening met in de ene hospice vleugel Joost en in de andere zorgvleugel Dirkje.
.
Tijdens de koffie en het welkomstwoordje werd gelijk de toon voor de dag gezet; Joost was inmiddels van de brancard af in een comfortabele stoel en de grappen en grollen gingen over en weer en wat Dirkje heeft moeten inleveren aan gezichtsvermogen, heeft zij er aan gehoor bij gekregen!
Alle mannen uit deze familie zijn of waren vrachtwagenchauffeur. Joost toonde (terecht) vol trots op zijn telefoon een filmpje van een zelf gemaakt model van zijn vrachtauto, dat hij radiografisch bestuurt. Hij heeft hier ruim een jaar aan gewerkt en werkelijk tot in detail alles gemaakt! Hij bestuurde destijds een Hogra en werkte voor een werkgever (geen baas!). (“een hond heeft een baas”)
.
Joost en Dirkje zijn beiden afkomstig uit “het land van Heusden en Altena”, uit Woudrichem en ons werd dan ook meteen voorgedragen uit het “geschiedenisgedicht” van Hendrik Tollens:
“Waar Maas en Waal tezaamen spoelt En Gorkum rijst van ver, Daar heft zich op den linkerzoom, En spiegelt in den breeden stroom, Een slot van eeuwen her. ’t Is Loevenstein – ’t is Loevenstein waarvan de wereld sprak…………..”
Het is een gedicht van 33 coupletten, we hielden het bij het begin, maar allen galmden mee!
.
Joost hebben we in een van onze rolstoelen geïnstalleerd. Prinsheerlijk op een van de mooie nieuwe Vicair kussen gezeten, was hij vandaag eerste wachtsman op de lift bij het raam, naast de schipper. Niets dan complimenten over de hele dag, het zitten (voor iemand voor wie dat gewoonlijk echt een heel groot probleem is), de verzorging, de gezelligheid en alles wat er te zien was en niet op de laatste plaats ons prachtige schip.
.
De reis ging vandaag naar het Zaanse, het was droog, maar het woei wel hard met hele heftige vlagen. Geboeid werd geluisterd naar de historie van het Zaanse, de molens, de grootgrutters van weleer, de werven, Zaandijk tussen gemaal “het Leven” en molen “de (bleke) Dood” en de historische Gortershoek met de huizen op hun oorspronkelijke plaats. Om rustig van de heerlijke, door de HEMA bereide en door Carla liefdevol aangeklede lunch te genieten, kozen we vandaag voor de beschutte kade van het Zuideinde in Wormerveer, terwijl de molens die draaiden, “met blote benen” veilig verder maalden.
.
Gelaafd en verkwikt hebben we de terugtocht aanvaard, begeleid door de voortgang van meer grappen, grollen en woordspelingen, waarbij het ene woord het andere uithaalde. Van alle voorzieningen die ons prachtige schip te bieden heeft, inclusief onze royale sanitaire ruimte, is goed gebruik gemaakt, dit in de ruimste zin van het woord!
.
Een familie-uitje met dit gezin werd in het verleden afgerond met een mooi etentje en Dirkje wilde dat nu ook nog. Vandaag echter werd besloten dit tot een volgende keer te bewaren(?)!
Voldaan en vol emotie hebben we afscheid genomen van deze lieve familie. Wij wensen jullie nog een mooie tijd om de vandaag gemaakte herinneringen met elkaar te delen!
Auteur Vaarwens / Frouk
Reactie van de familie
.
Ons pa is met een wensambulance van een hospice waar hij verblijft, met zijn vrouw en gezin en het team van de wensambulance naar Amsterdam gegaan om een vaartocht naar de Zaanse Schans te gaan. Het was een hele mooie ervaring met een team van lieve mensen waar wij ons soort van thuis konden voelen, ons pa en ma met de kinderen hebben hier heel erg van genoten met een lach en een traan, waar wij op terug kunnen kijken met hele mooie herinneringen. Met vriendelijke groet Joost, Dirkje, Jos, Linda, Harry en Marianne