Vaarwens 1298 op 25-03-2024

De golven zien op het Markermeer!1298 Joop 10

Het belooft een prachtige dag te worden op deze maandag de 25e maart. Een blauwe lucht met vroege lentezon die al best hoog aan de hemel staat. Onze vaargast is Joop (geb. 1947) die samen met zijn echtgenote, dochter, schoonzoon en kleinkinderen de vaardag komt beleven. Joop verblijft in een hospice omdat hij is uitbehandeld en door zijn ziekte bedlegerig is. De WensenAmbulance Noord-Holland, die het vervoer van Joop verzorgt, arriveert mooi op tijd op de marina, gevolgd door de andere familieleden in een auto.

Eenmaal aan boord eerst even genieten van een lekker bakje koffie met soesjes. Schipper Rogier vertelt de familie over Stichting Vaarwens en geeft daarbij aan dat de familie mag overleggen waar we vandaag naartoe varen. Joop reageert hierop meteen “dan mag ik het bepalen, en ik wil graag door een sluis en de golven zien op het Markermeer!” Vroeger had Joop eens met een skûtsje rondom Pampus gevaren, dus op naar Pampus!

Joop heeft altijd veel plezier beleefd in het onderhoud van en het varen met zijn houten motorboot. Zijn twee jonge kleindochters Filippa en Olivia hebben daar aan boord van opa leren varen. Het was duidelijk dat ze hier altijd veel plezier aan beleefden want al snel komt Olivia kijken hoe de Vaarwens wordt bestuurd. Na de sluispassage wordt de stoel aangepast met vier kussens en gaat kleindochter Olivia met kapiteinspet op aan het roer. Opa Joop is zichtbaar aan het genieten en kijkt trots hoe zijn kleindochter de Vaarwens van de sluizen richting Pampus over het Markermeer vaart.

We arriveren bij het forteiland Pampus om daar van de heerlijk lunch te gaan genieten en heerlijk was het. Na de lunch aan de steiger van het forteiland Pampus wordt nog even genoten van de heerlijke lentezon. Joop kan even lekker uitrusten met het zonnetje in zijn gezicht en de andere familieleden lopen een stukje over de steiger. Op de terugweg is het nu de beurt aan kleindochter Filippa om de Vaarwens tot aan de sluizen te varen. Ook hiervan geniet Joop zichtbaar.

Joop vindt het leuk om nog even in Amsterdam Noord te kijken en dat gaan we natuurlijk doen. Via Zijkanaal K varen we richting Nieuwendam. Joop weet te vertellen dat in de buurt van de jachthaven altijd een winkeltje zat waar je spullen voor de boot kon kopen.

Bij aankomst in de Marina Amsterdam was ondanks de warmte van het zonnetje, de wind aardig fris aan het worden. Met zijn allen maken we op de steiger nog wat foto’s met de zelfontspanner om zo de mooie vaardag af te sluiten. De kleindochters krijgen als verrassing een leuke knuffel van de medewerkers van de wensambulance. Hierna brengen we Joop met zijn familie naar de Wensambulance en zwaaien hem en zijn mooie familie uit.

Vaarwel Joop

Auteur Vaarwens / Rogier

Dagschipper Rogier en boots Alette voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats