Vaarwens 1300 op 29-03-2024

1300 Dirk 12Een Goede Vrijdag

Vandaag mochten we de vaarwens van Dirk vervullen. Dirk is 64 jaar, woont in een verpleeghuis in Katwijk, heeft een kwaadaardige sluiper in zijn slokdarm, die hem het eten en drinken dusdanig belemmert, dat hij beseft dat het leven zo niet zo heel erg lang meer zal duren.
Harriët - zijn verpleegkundige - stelde hem voor nog wat leuks te gaan doen en zo kwam de Vaarwens ter sprake. Dirk glom van oor tot oor en wilde graag met zijn zus Erzsi en haar man Hans, zijn zus Merel, zijn broer Ferry en diens vrouw Elly en nichtje Larissa de Vaarwensdag beleven. Natuurlijk was Harriët ook mee.
.
Een mooi verslag van dagschipper Frouk:
.
Om klokslag tien uur mochten Harrie en ondergetekende de gasten verwelkomen en Dirk nam met genoegen plaats in onze rolstoel.
Eerst nog even een sanitaire stop en een saffie voordat allen aan boord gingen, waar de koffie al een heerlijk welkom geurde. Natuurlijk ontbrak iets lekkers hierbij niet. Ons prachtige schip werd bewonderd en geprezen en onze gasten voelden zich al snel thuis. Frouk vertelde kort over onze stichting, de bouw van ms Vaarwens en het muntje in de kiel geplaatst door de moeder van Tara.
Omdat we vroeg terug moesten zijn i.v.m. medicatie thuis voor Dirk, gingen we snel op weg. Dirks keuze was gevallen op de Zaanse Schans. Het was daar ook prima weer voor; droog, een zonnetje en een stevige zuidelijke wind die in de loop van de dag afnam, waardoor het ook op ons koesterbankje op het voorschip met de warme kussens prima toeven was.
.
Ons gezelschap was afkomstig uit het Westland, waar Dirk werkzaam was geweest in de agrarische sector. Tomaten laten groeien, oogsten en sorteren was zijn werk. Ook vertelde hij gewoond te hebben ergens “op de Koog” en varend over de Zaan, werden diverse locaties aangewezen waar familie, vrienden of kennissen woonden of gewoond hadden.
.
Dirk had een geanimeerd gezelschap uitgenodigd voor deze dag en het was dan ook een heel gezellige boel aan boord. Hij genoot van het zitten op de stuurstoel, die lekker naast schipper Frouk bij het raam stond, zodat Dirk alles goed kon zien en volop genieten.
Eenmaal aangemeerd aan de steiger bij de molen “Het Jonge Schaap” werd de loopplank gestreken en Dirk gezeten in de rolstoel, vergezeld door zijn dierbaren ging naar de molen, waar hen alles over het houtzagen en de molen werd uitgelegd.
.
Terug aan boord werd de smakelijke lunch (Harrie had het weer oogstrelend opgemaakt) met veel smaak genoten. Helaas tikte de klok gestaag verder en moesten we toch echt benen maken om het spoor te halen. Het ging allemaal super soepel; De dames ontfermden zich over de afwas, Harrie maakte snel los en zo was er zelfs nog tijd voor “de selfie” in het raam van Duyvis Wiener machinefabriek.
.
Samen met duwboot Alja met duwbak en voorspan Voorzaan III, schutten we weer naar buiten. Terug op het Noordzeekanaal nam Dirk het roer over. Hij had zelf ook een motorboot gehad en hij was het beslist niet verleerd. De schippers pet op zijn hoofd maakte het feest compleet!
Terug aan onze ligplaats in de Marina was wat we op de steiger hadden achter gelaten rustig blijven wachten. De realiteit werd weer opgepakt, maar nieuwe herinneringen zijn ook gemaakt!
Wij wensen jullie allen een goede Pasen en dat eenieder nog heel veel nagenieten mag van de belevenissen van vandaag.
Vaarwel Dirk!
Auteur Vaarwens / Frouk
Dagschipper Frouk en bemanning Harrie voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag