Vaarwens 1301 op 03-04-2024

In de loop van de dag klein waterig zonnetje….1301 leen 10

Onze vaargast is Leen (geb. 1942) uit Alkmaar. Hij komt samen met zijn dochter en twee thuiszorgmedewerkers. De vrouw van Leen zou er vandaag ook bij zijn, haar broze gezondheid laat het helaas niet toe. Leen heeft in zijn werkende jaren heel wat tijd op het water vertoefd en ziet erg uit naar vandaag. Bootsen Lyda en Gerrit en Schipper David maken het schip klaar.

Een mooi verslag van David:

Het voorjaar blijft nog uit, het is een grijze dag. Een klein windje uit het zuidwesten, het is gelukkig niet heel koud. Onze gasten arriveren op het afgesproken tijdstip bij de Vaarwens. Tijdens de koffie/thee en soesjes hebben we de gebruikelijke briefing over het ontstaan van Vaarwens en het reilen en zeilen aan boord. We bespreken met elkaar onze bestemming. Leen heeft jaren in Zaandam gewoond, maar nog nooit een molen van binnen gezien, dus het wordt de Zaanse Schans, de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’. Daarnaast is het de wens om het radiozendschip Veronica (met de scheepsnaam Norderney) van dichtbij te bekijken. Zo gezegd, zo gedaan.

Via de Norderney richting de Wilhelminasluis. Het schutten gaat snel en de bruggen gaan één voor één voor ons open en we varen met een korte wachttijd bij de spoorbrug naar de Zaanse Schans, waar we aanleggen bij de houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Ons gezelschap komt na het bezoek aan de molen zeer enthousiast weer aan boord. We smullen aansluitend van een heerlijke lunch. Leen geniet met volle teugen. Net als het weer buiten loopt het water regelmatig over Leen zijn wangen. Hij zit vol mooie en grappige verhalen en deelt deze gul met ons!

Terug naar Amsterdam. De bruggen en de sluis krijgen vanmiddag onderhoud en de boel moet hier en daar gereset worden. Dus wat langere wachttijden. Wel alles weer up to date voor het komende vaarseizoen! Op de Voorzaan neemt Leen het stuur van ‘Vaarwens’ over. Hij vindt het geweldig en laat zien dat hij het varen zeker niet verleerd is.

Leen, mooie man, het was een geweldige dag en fijn dat je er zo van hebt genoten. Bij het afscheid een brede glimlach, warme handdrukken en waterige ogen. Het was een dag waarin we mooie herinneringen hebben gemaakt.

Vaarwel!

Bootsen Lyda en Gerrit en dagschipper David
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers