Vaarwens 1305 op 12-04-2024

1305 Hans 10De politie is je beste vriend…

Een prachtig verslag van dagschipper Hans:
.
Een toepasselijkere omschrijving voor de vaardag van vandaag is bijna niet te geven.
Vandaag is onze gast Hans, die samen met echtgenote Ineke, zoon Kevill, neef Rob en oud-collega’s Frans en Aad de vaardag komt beleven. En wat een pracht dag is dat geworden!
De gasten komen lekker op tijd bij de Vaarwens aan. Carla heeft alles onder controle en de koffie met lekkers staat allemaal klaar. We gaan op stap met tientallen jaren ervaring politie en een professioneel duiker dus wat kan ons gebeuren! We leggen de keuzes voor onze vaartocht voor aan Hans en zijn keuze valt op de Zaanse Schans.
.
De weergoden zijn ons goed gezind, het voordek is ingericht en zo gooien we even voor elven de trossen los en zetten koers naar Zaandam. Er is gezellig veel interactie tussen iedereen en het bankje voorop wordt intensief gebruikt voor de mooie gesprekken. Zeker op de heenweg met windje in de kont is het daar heerlijk toeven.
.
Hans is nog redelijk mobiel en is daar ook regelmatig te vinden. Hans heeft een loopbaan van ruim 40 jaar bij de politie achter de rug. Denk nou niet dat hij 40 jaar achter hetzelfde bureau heeft gezeten…begonnen bij de marechaussee(voor z’n nummer), daarna naar de politieschool en vervolgens agent, opsporing, luchtvaartpolitie, ME, persoonsbeveiliging en waarschijnlijk ben ik nog wat vergeten. Geen saaie carrière dus. En nu helaas getroffen door deze vreselijke ziekte. De strijd levert hij samen met oa. zijn echtgenote Ineke. Wat een sterke vrouw is dat! Niet teveel bij de pakken neerzitten maar genieten van elke dag die je nog gegeven is en samen mooie herinneringen maken is haar motto. Petje af Ineke.
.
De passage op de Zaan verloopt zoals altijd weer vlotjes en voor we het weten liggen we alweer langszij de steiger bij het Jonge Schaap. We besluiten eerst een bezoek aan de molen te brengen en daarna te lunchen. Het werd een uitgebreid bezoek met mooie uitleg van de molenaar. Top gasten zijn dat toch ook. Ze waren net toe aan het wisselen van zaagbladen en het binnenhalen van een nieuwe boomstam dus genoeg te zien. En elke keer leer je weer wat bij. Herkomst van het woord ‘zwichten’? De molen ‘zwicht’ voor de wind= zeil op de wieken verkleinen bij toenemende wind (de zeilers onder ons zouden het over reven hebben). En de politiemannen weten nu ook waar de Zaanse verhoormethode ‘doorzagen’ vandaan komt..haha
.
Na ons interessante bezoek wacht ons de heerlijke lunch die Carla ondertussen heeft voorbereid. De anekdotes vliegen over tafel en er wordt veel gelachen. Alle mannen zijn werkzaam geweest bij de politie dus daar is wel een boek over te schrijven. Zoon Kevill is professioneel duiker en gaf ons een inkijkje hoe drugs onder water vervoerd kunnen worden.
Na de lunch is het alweer tijd om de terugreis aan te vangen. De inmiddels aangetrokken wind maakt het voorop iets minder comfortabel maar dat mag de pret niet drukken voor iedereen. Schutten doen we samen met twee binnenvaart en we maken nog een rondje door de Coenhaven en brengen nog een bezoekje aan ons radio piratenschip Veronica.
.
Rond 16.00 meren we weer af bij onze ligplaats en evalueren we met z’n allen nog even de dag van vandaag. Unaniem komen we tot de conclusie dat het een topdag is geweest. Met uitzondering dat iedereen z’n mond even vol had tijdens de lunch is het geen moment stil geweest en het belangrijkste, Hans heeft volop genoten. We hebben Hans geadviseerd zich onder een andere naam nog een keer aan te melden want verhalen zijn er nog genoeg. En op de parkeerplaats vertelde Hans ons nog zijn doelen voor dit jaar; in december zijn Ineke en Hans 55 jaar getrouwd en de 50e verjaardag van Kevill!
Hans, Ineke, Kevill, Rob, Frans en Aad, bedankt voor deze mooie dag en de mooie verhalen die jullie met ons wilde delen. Ik denk dat we er allemaal weer door verrijkt zijn.

Vaarwel Hans.
Auteur Vaarwens / Hans

Reactie van collega Aad

Heel erg bedankt voor het verslag en de foto’s. Het was een dag met een gouden randje waar lang op zal worden terug gekeken. Een dag met een lach en een traan.
Schipper Hans en Boots Carla, nogmaals ontzettend bedankt voor jullie oprechte gastvrijheid en hartelijkheid.

Hartelijke groeten,
Aad

Dagschipper Hans en boots Carla voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor