Vaarwens 1306 op 16-04-2024

Onstuimige start van een mooie vaardag1306 Peter 10

Een mooi verslag van Schipper Arjan:

Regen, wind en dat in het kwadraat is de voorspelling voor vandaag. Daarom is Schipper Arjan al om 06h15 van huis gegaan om de te verwachte files voor te zijn en daarom al om 08h00 aan boord. Boots Aleid had het wat makkelijker en moest toch zeker 4 minuten lopen van huis naar de Vaarwens. Het is 09h00 en de bemanning is compleet en de boot wordt klaargemaakt voor de vaardag van vandaag. Alles is getest vooral ook de ruitenwissers, want die zullen we wel nodig hebben vandaag, verwachten we.

De kachel aan ... check, koffiepot vol ... check ... laat de gasten maar komen! Er wordt gebeld met de mededeling “nog 8 minuten en we zijn er” en het stopt met regenen en ook de wind gaat een tandje minder.

Onze gast van vandaag is Peter (geb. 1979). Peter heeft MS en heeft in de laatste 2 jaar vaak in het ziekenhuis gelegen en daarbij telkens een stukje ingeleverd. Hij is samen met zijn ouders, zijn zus Nicolien en zijn twee kinderen, die vandaag speciaal verlof van school hebben gekregen, naar Amsterdam gekomen. Dat Peter er zin in heeft, is al snel duidelijk. Al vanaf de steiger roept hij met een enorme glimlach op zijn gezicht wat een mooi schip de Vaarwens is.

Na het welkomstpraatje vertelt Peter dat hij vroeger op de Rijn gevaren heeft. Dat is toevallig, dat heeft onze schipper Arjan ook! De klik is er meteen en gespreksstof genoeg voor vandaag.Om 10h45 gaan de trossen los en zetten we koers richting Zaandam. De wind is behoorlijk afgenomen en er verschijnt zelfs af en toe een zonnetje, sommige dingen moeten zo zijn.

Bij de Wilhelminasluis hebben we een tegenschutting en moeten een poosje wachten. Peter ziet aan Schipper Arjan dat hij ervan baalt, “ach Arjan geduld!” “Geduld is een schone zaak, het komt zoals het komt”, zegt hij. En gelijk heeft hij ook!

Om 12h30 zijn we afgemeerd bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap aan de Zaanse Schans, waar we de door Aleid vakkundig op tafel getoverde lunch nuttigen. Tijdens het eten stelt schipper Arjan voor: “we kunnen na het eten een bezoek brengen aan de molen…”. Nou, Peter heeft andere plannen, “kunnen we niet gewoon gaan varen” zegt hij.  Hij wil nog veeeel meer zien! Ok Peter, komt goed en met de krentenbol tussen de tanden worden de trossen losgemaakt en gas erop om de Spoorbrug te halen.

Peter heeft vroeger met containers gevaren en kolen van Amsterdam via de Rijn naar Mannheim gevaren, deze kolen werden geladen in de Westhaven. Daar wil Peter dan ook graag naartoe. De bruggen en sluis verlopen voorspoedig, om 14hoo varen we de Zaan uit en draaien richting IJmuiden, vervolgens bakboord uit de Westhaven in langs de grote kranen en hopen kolen.

Vanuit de Westhaven richting Centraal Station, het roer wordt overgegeven aan de jongste van het gezelschap, die het sturen verrassend goed onder de knie heeft. Ook zijn broer heeft er feeling voor. Schipper Arjan grapt “als jullie ouder zijn, kom maar solliciteren bij mij”. Hmmmm misschien wel, is de reactie.

Langs het centraal station over het IJ tot de Oranjesluizen. Peter geeft aan dat hij alles gezien heeft, wat hij hoopte te zien vandaag. Nou dat komt mooi uit, want het is tijd om terug te keren naar de haven. Het wordt stiller aan boord, iedereen beseft dat deze mooie dag langzaam ten einde komt. Om 15h45 zijn we terug bij de steiger, jassen aan, de steiger op voor een laatste groepsfoto en dan is het echt tijd om afscheid te nemen.

Peter, het was een eer om je te leren kennen. Aleid en ik wensen je het beste toe en wellicht tot ooit!

Auteur Vaarwens / Arjan

Reactie van vader Aart:

Dank aan de Stichting Vaarwens.

Hartelijk welkom en wat er volgt op die dag .... een 10.
We hebben die dag vele blijde gezichten gezien.
Peter Vink heeft MS, die had van een verzorger gehoord.
En zo zat hij met zoon Vince en Liam aan boord.
Weer eens varen wat hij heeft gedaan werd hij door zus Nicolien liefdelijk bij gestaan.
Prima verzorgt door Aleid en Arjan heeft keurig gevaren door de havens.
Van Amsterdam en ook de Zaan de jongens hebben ook nog aan het roer gestaan.

Een onvergetelijk dag , Met veel dank aan alle namens Peter zijn zoons zus en zijn pa en ma .

Dagschipper Arjan en boots Aleid voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
HEMA Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch