Vaarwens 1322 op 15-05-2024

Een vervroegde trouwdag1322 Annette 10

Het is klokke tien als we op de parkeerplaats de eerste auto met onze gasten zien komen. Even is er verwarring bij ons; we zien echtgenoot Theo uit de autostappen, maar waar is Annette???

Dan rennen er vijf kinderen op ons groepje af, de 3-jarige Thomas is de jongste (hij zou vandaag eigenlijk een proefdagje doen op de basisschool). Simon is de oudste en is 10 jaar. Ook maken wij kennis met Louise, Eveline en Chris, die daar qua leeftijd tussenin zitten. Als alle kinderen een zwemvest aan hebben, Theo achter zijn rollator staat en Annette, die nog even het hoofd liet rusten tijdens de rit, in de rolstoel zit kan het gezelschap met zoon Michel, dochter Jacqueline en haar man John aan boord komen.

Het is prachtig weer en het belooft een mooie dag te worden. Schipper Frouk verzamelt de kinderen even op het voordek om met hen een paar afspraken te maken. Jacqueline en Michel lopen ook even mee, benieuwd wat schipper Frouk te vertellen heeft.

Intussen zit de rest van de familie aan de koffie en de thee. Nella “regelt” nog snel even een heerlijke fles limonadesiroop bij “Loetje” (hartelijk dank hiervoor!!!) zodat ook de kinderen met dit warme weer voldoende kunnen drinken. Na de soesjes wordt de wens voor deze dag uitgesproken “Amsterdam”.

Snel vertrekken we en ditmaal wenden we de steven oost. Iedereen vindt al gauw een plekje op ons prachtige schip, dat groot genoeg is om allen zowel rust, ruimte en vertier te geven. Ook het koesterbankje wordt al snel gevonden.

De kleinkinderen komen beurtelings sturen; er zitten zeker stuurlieden in de dop tussen, terwijl anderen wat meer moeite hadden om de rechte koers te houden. “veel is niet altijd beter” werd al gauw ontdekt. Oma Annette neemt plaats in de grote stuurstoel en opa Theo in de regisseursstoel, kleinkinderen op schoot en iedereen gezellig voorin de stuurhut om vooral ook niets te missen en volop te Genieten.

Het zal je ook maar gebeuren, ruim 20 jaar “mantelzorgde” Annet voor Theo die aan Parkinson lijdt en dan krijgt zij zelf te horen dat zij geopereerd moet worden aan een hersentumor. Theo gaat naar een zorginstelling in Egmond en Annette gaat begin april naar het ziekenhuis. Komende week is hun trouwdag en ze zouden zo graag nog een keer met elkaar een mooie dag beleven. Als Annette komende week definitief het ziekenhuis verlaat, is er voor beiden gelukkig plaats in hetzelfde zorghuis in Zaandam!

Als geboren en getogen “stijfselkneter, ook wel koekvreter genoemd” is ze blij in de Zaanstreek te kunnen blijven! Annette heeft gewerkt in de ouderenzorg, terwijl Theo in ICT zijn werk vond. Zo lopen we lekker door naar de Oranjesluizen en een vlotte schutting bracht ons op het buiten IJ. Op naar Durgerdam voor een mooie, goedverzorgde lunch.

Na de lunch neemt Nella de “kinderen” en kleinkinderen mee, met het pontje naar de overkant zodat er even lekker op de dijk gerend, gerold, gezwaaid en gedold kan worden, terwijl Theo en Annette even lekker wegzakten met het zachte gerommel van de afwas op de achtergrond. Om twee uur vertrekken we weer richting sluis en schutten mee in de Prins Willem Alexandersluis, de grootste en nieuwste kolk van het complex. Nella heeft met de kleinkinderen afgesproken iets moois voor opa en oma te knutselen aan boord, dus al snel komen allerlei materialen uit de kast en wordt er aan tafel hard getekend, geknipt, gekleurd en geplakt.

Nog even een dipje in zijkanaal K met de prachtige woonboten en het lieflijke sluisje; Ja, Nieuwendam is ook Amsterdam! Terug op het IJ vraagt Jacqueline om ook eens proberen te sturen, gevolgd door haar man John en broer Michel. Vlakbij de haven heb schipper Frouk het weer overgenomen en veilig afgemeerd op onze ligplaats.

We hebben allen genoten van deze heerlijke dag samen, met en lach en een traan. De (klein)kinderen konden met elkaar 2 zakken minikrentenbollen op en bananen en ook nog ijsjes! Tja, het water maakt hongerig en rozig!

Geniet met elkaar van alle dingen die het leven te bieden heeft!

Vaarwel Annette!

Auteur Vaarwens / Frouk

Dagschipper Frouk en bootsen Henriette en Nella voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag