Vaarwens 1321 op 14-05-2024

Het zonnetje, een lekker windje, dat belooft een mooie vaardag te worden …1321 Jan 10

Vanmorgen bij het ontwaken was het direct voelbaar, dit wordt een mooie dag. De zon hoog aan de hemel, ongeveer 24 graden en een lekker windje. Schipper Arjan is al vroeg aan boord, hij laat zich niet neppen door de files. Rond 9.00 uur zijn de broodjes opgehaald bij de Hema en stapt ook boots Pam goed gemutst aan boord.

Tegen 10.00 uur gaat de telefoon: “we zijn er met 10 minuten”. Wat een feest, Jan (geb. 1954) komt met de ambulance van Stichting Ambulance Wens in gezelschap van zijn moeder. Jan heeft tumoren in de hersenen en is uitbehandeld. Vandaag gaat hij genieten van zijn vaardag. De kinderen dochter Ramona met vriend Abe en zoon Matthew staan hun vader al op te wachten. Aan boord staat de koffie al klaar met een heerlijk soesje erbij. Arjan heet onze gasten welkom en in goed overleg wordt besloten om naar de Zaanse Schans te varen.

We varen richting de Zaan en het is druk met de scheepvaart, Jan kijkt z’n ogen uit. We moeten even 10 minuten wachten voor de spoorbrug op de Zaan, er denderen twee treinen voorbij en dan mogen wij de brug passeren. De Zaan is echt mooi Hollands vaarwater waar veel geschiedenis ligt. We maken vast bij de altijd gastvrije steiger bij de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’. Daar genieten van een lekkere lunch, heerlijke broodjes en een drankje. Voor Jan waren er “zachte broodjes” geregeld, gelukkig smaakte alle broodjes hem opperbest. Hij heeft echt gegeten als een dokwerker, geweldig! De kinderen zijn nog even de houtzaagmolen binnen gelopen en daarna zijn we weer Richting Amsterdam gevaren.

Wat een prachtige zonnige dag, op het voordek was het heerlijk vertoeven in het windje. Bijzonder dat Jan zijn moeder mee had aan boord, ze is bijna 91 jaar. Oma is helemaal in de gloria, zoon en kleinkinderen om haar heen en geniet zo van de vaartocht. Ze zegt wel: “het is niet eerlijk zoals het gaat, dit hoort niet dat ik afscheid moet nemen van mijn zoon”. Ach het leven is soms ook niet eerlijk, dus geniet er maar van lieve moeder dat je er nog bij bent.

Nog een rondje gevaren door de Houthavens, mooi om te zien hoe daar op vele schepen gewoond wordt en aan de wal de peperdure appartementen. Amsterdam big city! Het kan allemaal daar. Tegen half vier maken we weer vast in de Marina. De hele familie heeft genoten en wij ook van jullie.

Het was heel fijn om deze dag voor jullie te verzorgen, wij wensen Jan heel veel kracht toe en hopen dat je er nog even bij mag blijven.

Sterkte voor de hele familie met al het goeds van ons, schipper Arjan en boots Pam.

Auteur Vaarwens / Pam

Dagschipper Arjan en boots Pam voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en verpleging