Vaarwens 1344 op 26-06-2024

“Genieten van deze prachtige zomerse dag”1344 Corry 10

Onze vaargast vandaag is Corry (geb. 1947) en is helaas inmiddels al een aantal jaren ziek. Haar ziekte ALS is 8 jaar geleden ontdekt en maakt dat het langzaam verder achteruit gaat met haar gezondheid.  Spreken gaat moeizamer en ook het slikken gaat lastiger. Maar Corry is van nature een optimistische, blijmoedige en krachtige vrouw, die zichzelf heeft aangemeld bij de Vaarwens, wat fijn!
Dit geeft direct ook een hele mooi inkijkje in haar levensmotto; Geniet van het leven!

Een stralende Corry komt samen met haar mantelzorger/goede vriend Evert rond 10 uur aan bij de haven en vertelt dat ze graag nog eens een dag heerlijk op het water wil rondvaren door haar geliefde Amsterdam. Toen haar gezondheid nog goed was heeft zij zelf veel gevaren op haar eigen sleepboot in Harderwijk. Zij voer dan vaak op en neer naar Elburg. Evert kent zij vanuit een gezamenlijke andere hobby, namelijk de Carnavalsverenigingen in Harderwijk. Evert gaat vaak mee met Corry op uitjes en familiebezoeken en ook vandaag is hij meegekomen zodat ze allebei kunnen genieten van deze bijzondere dag. Ze hebben er zin in!

Na een heerlijk kopje koffie, koekje en soesje, verzorgd door de bootsen Anneke en Thea, kan de tocht beginnen. Waar gaan we naar toe? Corry weet het direct. Ze wil heel graag naar de Zaanse Schans. Dus dat gaan we doen beslist dagschipper Sido, trossen los!

Onderweg, genietend van alles om haar heen vertelt Corry dat ze ruim 30 jaar in Amsterdam heeft gewoond, er is geboren en daarna met haar gezin is verhuisd naar Harderwijk waar ze nu nog zelfstandig woont. Om dit zo lang mogelijk te kunnen, traint ze zichzelf met grote discipline, echt een powervrouw! Ze heeft een zoon, 2 kleinkinderen en een achterkleinzoon van 2 jaar. Haar ogen stralen als ze hierover vertelt.

Op weg naar de Houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap “varen we langs veel voor Corry herkenbare plekken, waaronder de Verkadefabriek. Daar heeft Corry vroeger gewerkt. Ze vertelt ons met glimmende ogen van plezier, leuke anekdotes over de ‘strijd’ tussen de vrouwen van Verkade en hun concurrent van Houten, want wie had de beste en lekkerste chocolade? Dit was zeer belangrijk en het ging er soms heet aan toe😉.

Bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap, brengen Corry en Evert voor de lunch nog even een bezoekje aan de molen, wat een prachtig ambacht.  We treffen het; buiten bij de molen treffen we een zekere Hans, een accordeonist die Corry en Evert een privé optreden geeft met een aantal prachtige zeemansliederen. Dat is genieten en Corry ‘danst’ mee op de maat met haar handen in de lucht. Heerlijk genieten.

Na een uitgebreide lunch aan boord gooien we de trossen weer los en langzaam varen we weer richting Amsterdam. Onderweg nog heerlijk rondkijken van alles wat er op het water gebeurt. Het gaat snel met de sluis en schipper Sido vaart nog even door, het IJ op, lang het Centraal Station, de oude Shell toren waar op grote hoogte wordt geschommeld en waar Corry eens heerlijk uit eten is geweest, helemaal bovenin. Ook het Veronicaschip gaan we nog even bekijken. Dit alles onder het genot van een hapje en drankje. Ons gezelschap geniet!

Helaas komt ook aan deze dag weer een einde en we varen rustig weer terug naar de haven, waar we rond 15.30 uur afmeren.

Corry en Evert, bedankt dat jullie vandaag met ons hebben meegevaren, het was erg gezellig en we vinden het heel fijn om te zien hoe jullie hebben genoten. Corry we wensen je het allerbeste en we hopen dat we hiermee weer een mooie herinnering hebben kunnen toevoegen.

Auteur Vaarwens/ Thea

Dagschipper Sido en bootsen Anneke en Thea voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers