Vaarwens 1343 op 25-06-2024

“Het is om geen genoeg van te krijgen..”1343 Nellie 10

Onze vaargast vandaag is Nelleke (geb 1964). Ze komt samen met haar beste vriendin Jolanda, broer Henk en schoonzus Janna. Het is voor Nelleke de 2evaarwens die ze mee mag maken. Op 16 oktober 2023, op haar verjaardag, heef ze haar eerste vaarwens gemaakt. In februari zou zij gezien haar verslechtering nog een keer meevaren. Maar omdat Nelleke toen te ziek was ging dit niet door. En misschien wilde ze ook gewoon met lekker weer varen want sindsdien is ze weer wat opgeknapt en vandaag was dan de dag. En wat voor een dag! Met een stralende zon aan de hemel een heerlijk vooruitzicht.

Henk en Janna komen uit Vlaardingen en komen rond de klok van 10 aan bij de Vaarwens. Rond die tijd krijgen we ook een belletje van de wensambulance dat zij helaas wat later aankomen. Wensambulance Gelderland verzorgt het vervoer van Nelleke vanuit Lent waar zij woont. Jolanda zal haar vergezellen in de ambulance.

Marjon en ik heten Henk en Janna welkom en we gaan lekker aan de koffie. Henk en Janna zijn gezellige praters en we hebben leuke gesprekken. Janna is ooit begonnen als apothekersassistente en legt uit hoe zij vroeger pillen met de hand moest draaien en zelf de tubes zalf af moest vullen. Het gebruik van glazen spuiten was in die tijd nog heel gewoon! Daartegenover de huidige situatie zoals Marjon die uit haar ervaring in het ziekenhuis kon delen. Ja, de tijden zijn in velerlei opzichten wel veranderd. Henk heeft zijn roots bij de marine en het Loodswezen liggen maar geniet al wat jaartjes van zijn ‘oude dag’.

En zo vliegt de tijd en rond de klok van 11 komt daar de wensambulance aan met onze gasten en vandaag Evert en Arjan als ‘ambulancebemanning’. Voor Evert en Arjan is het de eerste keer dat ze een vaarwens mee gaan maken. Betere dag hadden ze niet uit kunnen kiezen.

De deur van de ambulance gaat open en een grote smile straalt ons tegemoet. Nellie heeft er duidelijk zin in. We gaan aan boord en Nelleke verruilt direct de brancard voor de rolstoel. Haar vorige vaarwens bracht Nelleke naar Muiden dus vandaag wil ze graag naar de molens. Gezien de tijd gooien we direct los en zetten koers richting Zaanse Schans. We gooien de kuip nagenoeg helemaal open, en met de zijdeur open en het vaarwindje is het heerlijk toeven aan boord.

De sfeer is heerlijk ongedwongen en iedereen heeft het zichtbaar naar de zin. Evert heeft al snel het bankje voorop gevonden en Nellie geniet van zonnetje achterop. En Nelleke heeft natuurlijk wat met water. Ooit was zij het eerste vrouwelijke bemanningslid te werk gesteld op een loodsvaartuig in Rotterdam, waar ook broer Henk werkzaam was. Nelleke is de jongste van 3 kinderen. Haar jongste broer is helaas al overleden dus de familie is niet meer zo groot. Maar het is duidelijk dat ze met Henk en Janna een waardevolle band heeft en ze elkaar door en door kennen:-).

Na de privatisering van het Loodswezen in 1988 werden personele bezettingen gewijzigd en Nelleke ging een andere koers varen. Ze heeft daarna jaren in een supermarkt en in de horeca gewerkt. Ze is een doorzetter die nooit bij de pakken neer gaat zitten en uit het leven wil halen wat erin zit. Chapeau Nelleke!

Bij Houtzaagmolen Het Jonge schaap genieten we gezamenlijk van een heerlijke lunch, in een stralende zon. Daarna brengen we met de liefhebbers nog een bezoek aan de molen waar we zoals altijd met open armen ontvangen worden en weer een aantal weetjes wijzer zijn geworden.

Op de terugreis is het tijd voor Henk om weer eens heerlijk te varen. Zonder problemen brengt hij ons naar de Wilhelminasluis. Varen verleer je niet! Daarna neemt Evert het roer over. Henk heeft een heerlijk wijntje en biertje meegenomen en wil daar samen nog even lekker van genieten. Mooi plaatje is dat. Wat later dan gebruikelijk komt de marina dan weer in zicht, maar wat een mooie dag hebben we samen meegemaakt.

Mede namens Marjon, dank voor de openheid en mooie gesprekken en de hand- en spandiensten.

Nelleke, hoop dat er na vandaag nog wat mooie herinneringen aan je leven zijn toegevoegd waar je zo af en toe nog wat van kunt nagenieten.

Dank voor jullie donaties aan de stichting en alle sterkte toegewenst.

Auteur Vaarwens / Hans

Dagschipper Hans en boots Marjon voor hun inzet
Wensambulance Gelderland voor het vervoer en de verpleging
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers