Vaarwens 1356 op 15-07-2024

ALS genieten nog steeds kan1356 Martin 10

Na veel regen van de afgelopen dagen, beloofde het een warme, zonnige en vooral droge dag te worden, en dat werd het ook! Schipper Anita was met de fiets en al vroeg aan boord. Boots Marjon kwam even later met de soesjes en de broodjes van de Hema. Het was ruim een jaar geleden dat Anita en Marjon samen hebben gevaren. Het weerzien was als van ouds en de sfeer was meteen goed. We hebben veel zin om samen onze gast en zijn familie een mooie dag te bezorgen. En we hebben nog even de tijd om alles tiptop in orde te brengen, voordat Martin en zijn partner Marian komen samen met de kinderen van Martin: Robert Jan, Marieke, Maurits en Bernard.

Martin heeft sinds 2022 de diagnose ALS, een slopende ziekte die onvoorspelbaar en grillig verloopt, elke keer is het weer meer inleveren. Verleden jaar zat hij nog op de racefiets. Al snel was zijn spraak aangedaan en verloopt de communicatie via zijn mobiel, die hij behendig hanteert. Zijn motto “liever slijten dan roesten”, uit zich in het doorzetten en doorgaan. Opgeven is geen optie. Vooral doen wat nog wel kan!

Martin en zijn naasten zijn mooi op tijd aan boord. Iedereen is verwachtingsvol en blij dat ze het getroffen hebben met het weer. De lachende ogen en grote glimlach op het gezicht van Martin, is overduidelijk, compleet met zijn regelmatig opgestoken duim. De sfeer is meteen goed en ontspannen.

Veel tijd voor koffie en de soesjes is er niet. Na de inleiding van Schipper Anita en de vaaropties, maakt Martin snel duidelijk dat hij graag naar de Zaanse schans wil. De trossen gaan los, want er is teveel te zien om stil te blijven zitten. We worden vlot geschut bij de Wilhelminasluis. We varen in rap tempo naar de Bernhardbrug, zodat we samen met een ander schip achter elkaar door de brug kunnen.

De Zaanse Schans met de molens en het Jonge schaap blijven een mooi schouwspel, er wordt volop genoten. Martin steekt regelmatig zijn duim omhoog. Genieten kan hij nog en doet hij zeker. Als hobby heeft hij veel oldtimers opgeknapt: Saab, Volvo Amazone en hun eigen camperbusje Peugeot J9. Vol trots laat hij meteen foto’s op zijn mobiel zien.

Martin doet hij zijn uiterste best om naar voren te lopen naar het bankje, om als beloning tussen zijn vrouw en zoon in de zon te zitten, genietend van alles wat er passeert. Martin was elektrotechnicus en is verbonden geweest als docent op een MTS. Zijn zoons treden in zijn voetsporen. Dat komt nu heel goed uit: de lift  ging niet meer naar beneden waar Martin opzat. Nadat ze eerst hun vader zorgvuldig van de hoogte hadden gehaald, wordt het mechanisme direct aan een inspectie onderworpen op zoek naar een oplossing. Helaas wordt deze niet gevonden. Gelukkig komt het uiteindelijk aan het eind van de dag wel goed door onze eigen Vaarwens technische dienst!

Na de lunch is er meer rust, en wordt er zowel op voordek als achterdek genoten met onderonsjes of gewoon even niks. Maurits ontpopt zich als volleerd schipper. In de namiddag staan we weer op de kade van Marina Amsterdam, maar niet voordat Robert Jan de voorste lijn met één goede lassoworp feilloos over de bolder heen werpt, Klasse!

Lieve familie, het was bijzonder aangenaam om jullie als gezin aan boord te hebben. Jullie betrokkenheid, zorgzaamheid en het omzien naar Martin, maar ook naar elkaar is mooi om te zien! We wensen jullie veel sterkte en vooral veel liefde toe voor de tijd die komt. Martin je bent een mooi mens!

Vaarwel Martin!

Auteur Vaarwens / Marjon

Dagschipper Anita en boots Marjon voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van deze vaardag