Vaarwens 1358 op 17-07-2024

Een dag waarin de stroom van het water de zorgen meeneemt1358 Corine 10

Het is al vroeg wanneer Schipper Hans en boots Carla de Vaarwens klaarmaken voor wat een mooie dag beloofd te worden. Boots Marleen is wat verlaat, omdat ze op de heenweg naar de boot een scooter met bestuurder in haar auto mee wilde brengen. Gelukkig is alles goed afgelopen en is ook Marleen aan boord vóór gaste Corine om 10.00 uur arriveert.

Onze vaargaste Corine (geb. 1979) brengt haar zonen Richie en Julian en haar man Raymond mee. Ze is al 5 jaar ziek en heeft sinds kort te horen gekregen dat behandeling niet meer mogelijk is. Het zal een bijzondere dag worden voor het hele gezin, immers de beiden zonen wonen sinds Corine te ziek was om voor hen te zorgen ieder in een begeleide woonvorm. Maar nu vandaag zijn ze weer echt samen. Broer Ton heeft de aanvraag voor deze dag gedaan en komt natuurlijk samen met zijn broer Fred en hun beiden partners ook mee op deze dag.

Nadat eerst ieder van koffie, thee en cola is voorzien geeft Hans informatie over het ontstaan van de Vaarwens en de mogelijkheden die deze, ook vandaag biedt.

Corine besluit dat ze naar de Zaanse Schans wil, hoewel…… haar besluit (?) of is deze ingegeven door de enthousiaste uitroep van Julian dat hij de molens wil zien. En dus gaan de trossen los en vertrekt de Vaarwens richting de VoorZaan. De Wilhelminasluis staat al klaar en is gevuld met een vrachtschip en wat pleziervaart, maar aan bakboord passen we er nog prima bij.

Corine zit intussen lekker op het achterdek in een luie stoel. De rest van het gezelschap kiest ervoor om in drietallen te genieten van het bankje op het voordek. Richie niet, die schuift zijn stoel nog dichter naar Corine toe en vertelt haar wijzend met zijn armen, wat hij nu beleeft. En ondertussen weet de zon van vandaag de Vaarwens mooi in te kleuren met haar stralen.

Na een kort oponthoud voor de spoorbrug en het passeren van diverse bruggen komt de Zaanse Schans met haar hordes toeristen in zicht. Vanaf de Vaarwens wordt hier in alle rust, met een beetje vermaak, naar gekeken. Na het afmeren bij de houtzaagmolen Het Jonge Schaap gaat het gezelschap daar snel een kijkje nemen. Ondertussen zetten de bootsen de lunch klaar en wanneer iedereen terug is, gaat deze er meer dan goed in. De schalen raken leeg, de buiken vol, waarbij Richie met zijn eetlust de kroon spant. Julian eet wat minder, maar ja die had voor de lunch al goed geholpen met het leegmaken van de schaaltjes chocolade en drop. Een voorlunch zogezegd.

Om half twee wordt de terugtocht aangevangen. Nadat Julian in de ochtend het roer heeft overgenomen van Hans, doet Richie in de middag als stuurman niet onder voor zijn broer. Beiden heren blijken schippers in spé te zijn. Corine geniet ondertussen van het zicht op haar zonen en dat wat de omgeving haar laat zien. De deining van de golven, brengt zoals ze aangeeft, voor vandaag rust in haar hoofd. Heerlijk om één dag gedachten en zorgen met de stroom mee te geven.

De Wilhelminasluis schut de Vaarwens weer richting het Noorzeekanaal en nadat het piratenschip Veronica nog wordt bezocht, koerst om 15.30 de Vaarwens richting haar thuishaven. Er volgt een warm afscheid waarbij duidelijk wordt dat de bedoeling van deze dag, het maken van mooie herinneringen, voor Corine en haar mannen, zeker is gelukt.

Corine de bemanning van de Vaarwens van deze dag wenst jouw en je dierbaren dát toe wat nu goed voor je is. Vaar-Wel!

Auteur Vaarwens / Carla

Reactie van broer Ton:

EEN ONVERGETELIJKE HERINNERING

Wat heeft deze dag een ongelooflijke indruk op ons gemaakt en wat een liefde heeft de bemanning van "de Vaarwens" ons gegeven.

Het begon al met een reactie op de aanvraag voor Corine van onze wens. Dezelfde avond reageerde Erica van de stichting al om een dag in te plannen. Als Corine geen afspraken had gehad in het ziekenhuis, dan kon de wens al binnen een week worden gerealiseerd. Na kort overleg met Erica, mijn zus, mijn zwager en broer werd 17 juli 2024 ingepland.

Als eerste wil ik Erica namens ons allen hartelijk bedanken voor het tot stand komen van onze wens. De mensen die op de achtergrond opereren en misschien minder zichtbaar zijn, zijn buitengewoon belangrijk in het hele proces. Nogmaals dank daarvoor!

Op de vaardag zelf werden we welkom geheten door schipper Hans en boots Carla. Na een korte kennismaking en een aantal foto's later gingen we aan boord. Boots Marleen was al op het schip aanwezig. Samen met Carla hebben zij ons in de watten gelegd met drankjes, hapjes en een voortreffelijke lunch. Zoals Carla in het verslag al aangaf, hebben wij onze buikjes vol gegeten en inderdaad Richie spande de kroon. Ik spreek uit ervaring, deze lunch doet niet onder voor een lunch in een restaurant. Mooi opgemaakte broodjes met o.a. kaas, ham, brie en salades en bovendien mooi gegarneerd. Carla en Marleen jullie ook bijzonder bedankt voor jullie gegeven liefde en naar behoefte een luisterend oor.

Vanzelfsprekend een woord van dank aan de schipper van dienst. Hans heeft ons vakkundig over de Zaan naar de Zaanse Schans gemanoeuvreerd, ik had natuurlijk niet anders verwacht van een voormalig loods die, naar ik aanneem, menig schip veilig van en naar zee heeft geloodst. Bovendien was hij heel geduldig met Richie en Julian die tijdens deze tocht ook even het roer mochten overnemen. Ik heb ze nog nooit zo enthousiast gezien. Daar zullen ze nog lang over praten.

Carla, Marleen, Hans en Erica jullie hebben Corine een fantastisch mooie dag bezorgd. In deze gitzwarte periode hebben jullie voor een beetje licht gezorgd.

Namens Corine en familie, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, hartelijk dank. Veel liefs voor jullie en jullie dierbaren.

Ik draag "Stichting Vaarwens" een warm hart toe. Bovendien roep ik een ieder op die dit leest, wordt donateur!

Hartelijke groet,

Ton

Dagschipper Hans en bootsen Marleen en Carla voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag