Vaarwens 1359 op 18-07-2024

Een zonnige zomerdag in een moeilijke periode1359 Theo 10

Onze gast vaargast Theo (geb. 1946) zal pas om kwart over elf komen, dus we hebben ruim de tijd om de broodjes bij de Hema op te halen en het Vaarwensschip in gereedheid te brengen. Het is zo mooi weer dat Sido, onze schipper vandaag alle flappen van de kuiptent al omhoog heeft gedaan.

Een mooi verslag van boots Henk:

Theo, zijn zoon Marco met zijn vrouw Meriam, de buurvrouw Monique met haar man René arriveren om bijna half twaalf. De buurvrouw is de beste vriendin van Theo en dat is wederzijds. Theo wordt met de ambulance gebracht door Guus en André van WensenAmbulance Noord-Holland.

Liggend op de brancard en armen in de lucht van blijdschap komt Theo aan boord.Het welkomstwoordje doen we terwijl de trossen al los gaan en de wens is om naar de Zaanse Schans te varen.

Theo heeft asbestkanker en dat is een heel pijnlijke en vervelende ziekte. Hij zit ook aan de morfine en krijgt zuurstof. Daarbij heeft hij behoorlijke beperkingen want lopen en staan lukken al niet meer. Theo was van beroep vrachtwagenchauffeur en heeft gewerkt voor diverse bedrijven in Amsterdam en Zaandam en hierbij vervoerde hij ook asbest. Veel van de omgeving komt hem heel bekend voor.

Voordat we de Voorzaan invaren, gaan we even gluren bij de buren in het zijkanaal H. Ik ben daar zelf nog nooit geweest en vind dat best een heel leuk zijkanaal met mooie woonarken.

De Wilhelminasluis wacht al op ons en we hebben een hele snelle schutting. Daarentegen moeten we wel een tijdje wachten op de spoorbrug en omdat we toch al aan de late kant zijn, nuttigen we bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap maar eerst de lunch, die Riet al snel gereed gemaakt heeft met de heerlijke broodjes van de Hema.

Voor Theo is het helaas onmogelijk om de molen binnen te bezoeken. We vragen Klaas, één van de vrijwilligers van Het Jonge Schaap of hij aan boord van het Vaarwensschip de werking van de molen wilt uitleggen. Ook al komen we soms zes keer in de week bij de molen Het Jonge Schaap, we zijn altijd welkom en nooit is iets te veel. Dankjewel mensen van Het Jonge Schaap.

De terugreis verloopt een stuk sneller dan de heenreis en we hebben nog even tijd om de Coenhaven in te varen en het cruiseschip de Galaxy van dichtbij te aanschouwen. Ondertussen slaat de vermoeidheid toe bij Theo en wordt het tijd om de marinehaven weer op te zoeken. Daar nemen wij afscheid van Theo en zijn dierbaren.

Theo heel veel sterkte en probeer nog te genieten van deze mooie momenten.

Auteur Vaarwens / Henk

Theo: † 21-07-2024

Dagschipper Sido en bootsen Henk en Riet voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag