Vaarwens 1361 op 22-07-2024

Heerlijk op het voordek…1361 Roely 10

Onze vaargaste is Roely (geb. 1957) uit Driehuis. Ze is in het laatste stukje van het leven aangekomen. Het was even spannend of deze vaardag door kon gaan, omdat het met Roely een paar dagen geleden erg slecht ging. Toen ze hoorde van haar zus dat deze minicruise er aankwam, kreeg ze een opleving en kon deze bijzondere dag gelukkig doorgaan. Ze komt samen met haar 2 zussen Gerda en Rick. Rick heeft de vaarwens vanuit haar woonplaats in Duitsland aangevraagd en de reis gemaakt om samen met haar zussen herinneringen te maken. Roely wordt gebracht door de Stichting Ambulance Wens uit Rotterdam.

Boots Hanneke, aspirant schipper Ben en Schipper David maken het schip klaar voor weer een mooie vaardag.

Een mooi verslag van schipper David:

Onze vaardagen beginnen wat later door de wegwerkzaamheden in en rondom Amsterdam.

Onze gasten arriveren mooi op tijd bij de Vaarwens. Tijdens de koffie/thee en soesjes hebben we de gebruikelijke briefing over het ontstaan van Vaarwens en het reilen en zeilen aan boord. Tijdens het bespreken van onze bestemming, pakken donkere wolken zich samen boven de Marina (dat was niet voorspeld…). Gezien de te verwachte drukte bij de Oranjesluizen kiezen we voor de Zaanse Schans. De drie zussen hebben nog nooit een molen van binnen gezien. In druilerig weer, koers naar de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’.

Het is vakantie, toeristen op te grote schepen, hilariteit in de Wilhelminasluis. Schippers en hun bemanning die er niets van begrijpen, hun vinger uit- en opsteken en anderen veroordelen tot ‘slecht zeemanschap’… Leve de vakantie:-).

We hebben geluk. Het schutten gaat snel en de bruggen gaan één voor één voor ons open. We varen zonder vertragingen naar de Zaanse Schans, waar we aanleggen bij de houtzaagmolen. Omdat het tegen de klok van 1 uur is genieten we varend van de lunch.

Roely is jaren beveiliger geweest op Schiphol, met haar heldere blauwe kijkers ontgaat haar niets. Ze geniet met volle teugen. Inmiddels is het prachtig weer geworden en de zussen nemen plaats op de kussens op het voordek, waar ze alle tijd hebben om bij te kletsen.

Aangekomen bij de Marina is het nog niet genoeg voor Roely, dus nog even het IJ op. Het Veronica schip, BOTEL, dure appartementen, A’DAM toren, Eye en Centraal Station. Na dit alles gezien te hebben, terug naar de Amsterdam Marina. Het wordt wat stiller aan boord, iedereen zo met zijn eigen gedachten.

Lieve Roely, het was een geweldige dag! Dank voor je humor en fijn dat je zo recht door zee bent. Bij het afscheid warme handdrukken en waterige ogen. Het was een dag waarin jullie mooie herinneringen hebben gemaakt.

Vaarwel!

Auteur Vaarwens / David

Boots Hanneke, aspirant schipper Ben en dagschipper David
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag