Vaarwens 1396 op 21-09-2024

A perfect day, this saturday1396 Sipke 10

De telefoon gaat: de WensenAambulance zal iets later arriveren in verband met file en wegwerkzaamheden. Klokslag 11:30 uur zien we de ambulance het parkeerterrein opdraaien en de andere gasten komen er gelijk achteraan. De 81-jarige Sipke uit Dirkshorn is vandaag onze vaargast. Hij is samen met 3 mannen van de WensenAmbulance. Een van hen blijkt een oud collega van boots Marleen te zijn. Het is een leuk weerzien. Sipke is samen met zijn dochter Gerie, zijn zoon Andries en kleinzoon Klaas.

Sipke heeft leverkanker en zijn gezondheid gaat hard achteruit. We gaan snel aan boord, niet op de brancard, maar in de rolstoel. De brancard gaat wel mee aan boord, maar zal de hele vaartocht niet worden gebruikt. Na een eerste kop koffie gaan we samen met schipper Anita kijken wat de mogelijkheden zijn. Waar wil Sipke naar toe? Sipke wil graag naar Medemblik, Stavoren of het Gooimeer, maar door het late tijdstip is dat helaas niet haalbaar.

Om 12:00 uur gaan de trossen los en varen we richting Pampus, onder het genot van door Gerie meegenomen overheerlijk appelgebak. De Vaarwens krijgt een vlotte schutting, waar onze schipper Anita erg blij mee is.

Onze vaargast zit prinsheerlijk naast de stuurvrouw en geniet. Sipke werkte bij de PTT.  Hij bouwde telefooncentrales in en om. Op 45-jarige leeftijd is Sipke betrokken bij een kop-staart botsing in de Coentunnel en sinds die tijd is hij arbeidsongeschikt. Na het ongeluk heeft Sipke veel vrijwilligerswerk gedaan.

Als kleinzoon Klaas het roer overneemt van Anita en ons met een zekere souplesse richting Pampus vaart, opper ik, dat hij zomaar schipper kan worden. Maar dat wil Klaas niet, hij wil net als zijn vader veeboer worden.

Inmiddels is Sipke op het achterdek belandt, want daar kan hij van zijn sigaartje genieten. Ik ga naast hem zitten en we blijken veel overeenkomsten te hebben wat hobby's betreft.

Sipke heeft heel veel gezeild. Hij heeft zeilles gegeven op het Gooimeer en hij heeft zelfs een zeilboot gebouwd. En hij houdt van oldtimers.

Een grappige anekdote heeft hij hierover: Hij was in het bezit van een Triumph met open dak en Sipke had destijds een paardenstaart. Het kwam regelmatig voor dat hij van mannen die achter hem reden het compliment van lekker wijf kreeg. Hilarisch.

Hij is zichtbaar aan het genieten totdat hij op een gegeven moment zegt: Ik kan wel janken, niet van verdriet, maar van geluk en dankbaarheid. Een mooier compliment kunnen wij niet krijgen.

Lunchen doen we tijdens het varen, een soort van lopend buffet Op het voordek wordt ook genoten door Andries en Gerie, mooi om te zien dat iedereen geniet. Ook de mannen van de wensambulance, René, Ruud en Geert genieten.

Terwijl we Pampus ronden, en Klaas nog een keer het roer overneemt, gaan we richting Nieuwendammerdijk en keren bij het Café 't Sluisje, op weg naar de Amsterdam Marina. Sipke heeft een kleurtje opgedaan tijdens deze tocht.

Sipke en familie, het was fijn om jullie aan boord te hebben, wij hebben ook genoten.

Vaarwel Sipke

Auteur Vaarwens / Marleen

Boots Marleen en dagschipper Anita
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag