Vaarwens 1395 op 20-09-2024

Vandaag bestaat de tijd even niet1395 Willy 10

Om 10 uur arriveren de gasten vanuit het bosrijke Nunspeet. Willy wordt samen met haar schoonzus Greta en collega Esther door de Wensenambulance Gelderland gebracht. De anderen volgen met de bus.

Een gemêleerd gezelschap stapt bij ons aan boord. Willy onze vaargast, haar broer Aart en haar schoonzus Greta, goede collega Esther en buurman Johan. Marijke en Arie zijn namens de Wensenambulance Gelderland aanwezig. Onder het genot van koffie, thee en slagroomsoesjes worden de gasten welkom geheten door schipper Frouk en boot Lucia. Willy geniet zichtbaar van de slagroomsoesjes.

De tocht gaat vandaag naar Muiden om kijken of de Groene Draak in de haven van Muiden ligt. Misschien is de prinses wel op de boot, maar dat is helaas niet het geval. Al snel nadat we de haven verlaten gaat het gezelschap naar buiten om op het voordek plaats te nemen. Willy voelt zich goed en geniet met volle teugen van de wind door haar haren en van de zon. Na de Oranjesluizen, op het open water, worden de golven hoger en gaat Willy heerlijk op de bank liggen om te rusten.

Het verdrietige nieuws is ingeslagen als een bom. Ondanks dit nieuws willen ze er elke dag iets van maken en voornamelijk mooie herinneringen maken zoals vandaag. Genieten met een grote G komt meermaals voorbij.

De lunch smaakt de gasten goed, maar dit is voor Willy wel een moeilijk moment. Al die lekkere dingen waar zij niets van mag hebben. De tranen vloeien rijkelijk. Tijdens de lunch komen de verhalen los over het werk. Willy heeft als servicebaliemedewerker bij de AH gewerkt en dat paste goed bij haar. Zelfs een overplaatsing van Nunspeet naar Harderwijk heeft ze prima doorstaan. Daar is Willy weliswaar niet bepaald met open armen ontvangen, maar dit is later allemaal goed gekomen. Ze kan het goed vinden met de jongere generatie collega’s en ze wordt ook enorm door hen gewaardeerd. Dat blijkt ook wel want ze komen haar regelmatig opzoeken in het hospice. Ze hebben zelfs haar nagels gedaan. Blauw, want dit past bij de kleding die ze straks zal dragen.

Greta vertelt dat Willy zoveel aanloop heeft, dat zij het bezoek met regelmaat moet managen. De verzorging in het hospice is soms drukker met het bezoek dan met de verzorging van Willy. Op de terugweg ligt Willy op de brancard naast de schipper. Ze heeft een fantastisch uitzicht en er wordt veel gepraat.

We arriveren iets later in de haven dan verwacht, maar iedereen is het over eens: vandaag bestaat de tijd even niet.

Vaarwel Willy

Auteur Vaarwens / Lucia

Boots Lucia en dagschipper Frouk
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag