Vaarwens 1394 op 19-09-2024

Een mooie nieuwe ervaring en herinnering1394 Harry 10

Onze vaargast vandaag is Harry (geb. 1954). In april kreeg hij de diagnose waaruit bleek dat hij niet meer beter zou worden. Het was nog spannend of de tocht met hem door zou gaan vandaag, want twee dagen geleden ging het helaas helemaal niet goed met Harry.  Maar de vaartocht met de Vaarwens wilde hij niet laten lopen en na de nodige medicijnen en een dag heel rustig aandoen komt Harry toch best vief uit de auto na de rit uit Harderwijk.

Harry heeft 6 weken in een hospice gelegen maar inmiddels is de pijn met medicatie behoorlijk onder controle en kon hij gelukkig weer naar huis. Door de medicatie is zijn energie helaas wel erg beperkt. Samen met zijn partner Hanneke, dochter Sandra, zoon Jeroen en schoonzus Wesselien heten wij hen welkom aan boord van het Vaarwensschip. Het is op dat moment nog mistig, maar gelukkig trekt de mist snel op en de zon breekt door. Harry en zijn familie laten zich lekker verwennen met koffie en thee met soesjes, waarna schipper Marjolein de motor start en we, op verzoek van Harry, vertrekken naar de Zaanse Schans.

Zoon Jeroen kent schipper Marjolein goed en het is daarom extra leuk dat zij vandaag kan schipperen. Jeroen neemt al snel het roer over van Marjolein en stuurt de Vaarwens probleemloos van het Noordzeekanaal Zijkanaal G en de Voorzaan op.

Harry heeft veel gevaren in zijn leven en de omgeving van Pampus kent hij nog goed. Zaanse Schans is weer een nieuwe en mooie ervaring voor de familie, hoewel Wesselien het wel goed kent omdat er familie van haar heeft gewoond. Dus op zoek naar het bewuste huis, dat we al snel vinden. Veel foto’s dus. Ook gaan we op zoek naar de waar schilder Monet de molens en houten schepen van Zaandam heeft geschilderd.

De bruggen en sluis gaan vlot voor ons open, zelfs de spoorbrug. We varen tot voorbij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap en draaien dan rustig weer richting de bruggen en sluis. Ondertussen wordt een heerlijke lunch klaargemaakt door boots An. Boots Berni helpt met het aan- en afmeren. De zon begint goed door te komen en de kussens kunnen op de bank op het voordek. Daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.

Jeroen staat weer aan het roer, maar eenmaal op het Noordzeekanaal, klimt Harry zelf achter het roer en stuurt ons probleemloos weer naar de marina. Het is een fijne ervaring, maar Harry raakt zichtbaar zijn energie kwijt. Daarom zijn we op tijd weer terug en na een mooie groepsfoto gaat de familie met weer mooie nieuwe herinneringen huiswaarts. We hopen dat Harry er nog lang van kan nagenieten.

Vaarwel Harry

Auteur Vaarwens / Berni

Dagschipper Marjolein en bootsen An en Berni voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag