Vaarwens 1393 op 18-09-2024

Vaarwel, op naar de volgende haven!1393 Anastazija 10

Onze vaargast is Anastazija (geb. 1948) uit Woerden. De grote sloper heeft 4 jaar geleden toegeslagen, maar Anastazija is pas sinds anderhalve week in een hospice. Haar welzijn is met vliegende vaart achteruitgegaan. Stichting Ambulance Wens haalt haar op uit Woerden. Boots Danny en Schipper David maken het schip klaar.

Een mooi verslag van David:

Het is deze ochtend nog wat heiig, maar gelukkig gaat in de loop van de dag de zon uitbundig schijnen.

De wensambulance arriveert samen met Anastazija en vriendin Emmy ruim op tijd bij de Amsterdam Marina. We hebben vandaag een fijne familie aan boord; zoon Roland, dochter Yasna, schoondochter Rebecca en kleinkinderen Quirren, Jolan en Lila.

Langzaam arriveert de familie. Een deel uit Amsterdam, een deel uit regio Utrecht, een kleinzoon uit Eindhoven en een kleinzoon uit Groningen (hij is om 6 uur vertrokken!).

Tijdens de koffie/thee en soesjes hebben we de gebruikelijke briefing over het ontstaan van Vaarwens en het reilen en zeilen aan boord.

De bestemming vandaag is Muiden. Het varen gaat gestaag. Er staat een stevig windje (N-O 5) en met heel wat golfslag gaan we richting Muiden, waar we tegenover het Muiderslot van de overheerlijke lunch genieten.

Zoals reeds geschreven: we hebben vandaag een prachtige familie aan boord. Aan het hoofd staat mama, oma Anastazija. Ze is een verbinder en een ras optimist. Voor haar kinderen is ze een top moeder en voor haar kleinkinderen is ze naast oma ook een soort 2e moeder. Ik zou zeggen; kijk naar de foto’s, deze spreken boekdelen.

De dag begon met veel drukte en op de terugreis uit Muiden is het wat stiller aan boord; ieder bezig met zijn/haar eigen verhaal en toch met elkaar verbonden.

Lieve Anastazija, je weet al 4 jaar dat je alvleesklier kanker hebt. Tot anderhalve week geleden nog actief in je eigen huis, maar helaas wil dat nu niet meer. Je bent zo mooi positief en realistisch, je weet: na dit leven gaat alles door in een ander soort bewustzijn. Zoals je zegt: ‘Op naar de volgende haven’.

Vaarwel, lieve mooie vrouw!

Boots Danny en dagschipper David
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en verpleging
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers