Vaarwens 1392 op 16-09-2024

Mooie oude herinneringen ophalen1392 Leon 10

Vandaag is Léon (geb. 1951) onze gast. Hij komt helemaal uit Drachten met Stichting Wensambulance Noord Nederland. Hij woonde voorkort nog in Hellevoetsluis, maar zijn zus Roos heeft ervoor gezorgd dat hij in deze laatste levensfase in een hospice in Drachten kan verblijven. Léon heeft uitgezaaide long/buikkanker. Aurora de dochter van Roos heeft deze dag voor Léon geregeld. Echt geweldig vindt hij dat.

Zijn zus Roos had vroeger altijd met haar man gevaren in de binnenvaart waar Léon dan regelmatig mee kon varen. Dat hij nu nog de kans kan krijgen om nog een keer te varen en nog wel door Amsterdam vindt hij helemaal fantastisch.

Al vroeg zijn ze vanuit Drachten vertrokken zodat ze perfect op tijd om kwart over 10 al op de Marina Amsterdam arriveren. Roos rijdt met Léon in de ambulance mee waarvan Willem en Sander de vrijwilligers zijn.

Aurora en haar man Douwe rijden samen met hun dochter Sofia en haar man René achter de ambulance aan, zodat ze allemaal gelijk arriveren. Op het moment dat ze uit de auto stappen, is er precies een prachtige regenboog. ‘Speciaal voor jou’, zegt Roos tegen Léon. Onder het genot van een kopje koffie is al snel duidelijk dat Leon het liefste nog eens door de havens van Amsterdam wil varen en als het mogelijk is nog eens naar Schellingwoude. Natuurlijk Léon, dat gaat John voor jou regelen!

Dus nadat we los hebben gegooid, varen we gelijk de Mercurius haven in. Hier wordt actief geladen en gelost. Oude herinneringen komen weer naar boven, ook al is er in al die jaren natuurlijk wel veel veranderd.

Ja, als je van de wal komt en je zus trouwt zomaar met een schipper moet je natuurlijk wel eens kijken in wat voor leven je zus nu is beland😊. Roos heeft met haar man verschillende schepen gehad en altijd met plezier gevaren. Ook dochter Aurora voer tot haar 14e jaar mee en ging doordeweeks naar het internaat in Nijmegen. Dat schepte natuurlijk gelijk een band. John en ik komen ook allebei uit een schippersgezin en kennen het internaatleven en nadat we zelfs schippers werden zijn onze kids ook naar het internaat gegaan dus je kunt je voorstellen dat we vele oude herinneringen met elkaar te delen hebben en ook wat er allemaal is veranderd.

Ook ambulancebroeder Willem heeft vroeger met een binnenvaartschip meegevaren. Ja, en in de binnenvaart is het ‘ons kent ons’, dus John kent de schepen waar iedereen op gevaren heeft.

Nadat we in de havens gevaren hebben gaan we door de Oranjesluizen via Schellingwoude naar de Jachthaven van Durgerdam om daar van een heerlijk lunch te kunnen genieten. Eigenlijk is er geen plekje maar bij het zien dat we van Vaarwens” zijn, maakt een zeiljacht plek voor ons, echt heel lief! Terug door de Oranjesluizen mogen op verzoek van John door de grote sluis samen met twee andere binnenvaartschepen. Nou dat was wel helemaal geweldig!

Aurora heeft heel veel gevaren, en dat doet ze echt heel goed. En ook al heeft ze maar tot haar 14e meegevaren, ze weet er nog opvallend veel van. Moeder Roos zegt: ‘wat zou haar vader trots op haar zijn geweest.’ Ook aan Léon kun je zien dat hij er echt van geniet. We varen ook nog even het Amsterdam-Rijnkanaal in en daarna door de stad weer terug naar de Marina waar we om kwart voor 4 weer mooi aangemeerd liggen. Het was mooie dag die afgesloten wordt door een warme zon.

Wij wensen jullie heel veel sterkte met elkaar in deze laatste fase van deze verschrikkelijke ziekte.

Heel veel liefs John en Ariena

Auteur Vaarwens / Ariena

Reactie van Aurora ook namens de familie:

Lieve Erica en collega's,

Graag zou ik jou en je collega's van stichting vaarwens nogmaals willen danken voor de geweldige dag!  Ik vond het telefoongesprek met jou al heel fijn. En de dag zelf is zo bijzonder en mooi geweest! Dat we nèt bij een ex-schippersechtpaar terecht kwamen was extra bijzonder. Niet alleen Léon, maar ook mijn moeder en ik hebben een hierdoor een heel bijzondere wens-dag beleefd. Ongelofelijk bedankt daarvoor.

Wat een fijne mensen zijn John en Ariena. En wat geweldig dat hij ons door de grote sluis leidde. En het mogen varen, niet alleen een klein stukje, maar echt. Kan je niet uitleggen hoe fijn dat was. En wil je Ariena ook bedanken voor het mooie verslag en de mooie foto's! Daar zijn we ontzettend blij mee!  Aan deze dag gaan we nog heel veel terugdenken, ook op de moeilijke momenten die nog gaan komen.

Ongelofelijk bedankt!
namens ons allemaal,
Aurora Lamberigts

Reactie van zus Roos:

Aan alle lieve mensen van Stichting Vaarwens,

Graag wil ik jullie allen bedanken voor de prachtige vaardag die jullie Léon bezorgd hebben (en ons)! Zijn grote wens om nog eens mee te varen - net als vroeger op ons binnenvaartschip- is uitgekomen. Hij wilde zo graag nog eens langs het IJ, Schellingwoude en Durgerdam. Het schutten in de grote binnenvaartsluis was voor hem een feestje. De dag begon al fantastisch mooi met een grote regenboog, die als een warm welkom over de haven uitgestrekt  lag.

John en Ariena, bedankt voor de hartelijke ontvangst aan boord en de fijne vaardag en dat jullie Léon een onvergetelijke dag hebben bezorgd, dat hij weer - net als vroeger - kon meevaren en meebeleven.

Gisteren was ik bij Léon op bezoek. Hij was nog blij en onder de indruk van de prachtige, onvergetelijke dag, zei hij

Deze mooie herinneringen nemen wij met ons allen mee. Een heerlijke dag met Léon en de familie.

Hartelijke groet,

Dagschipper John en boots Ariena voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag
Stichting Ambulancewens Noord Nederland voor het vervoer en verpleging