Vaarwens 1391 op 14-09-2024

Vier generaties1391 Taeke 11

Op 14 september 2024 hebben wij met ons gezin een prachtig dagje uit beleefd met de mooie boot van stichting Vaarwens. Wij, dat zijn Taeke en Marja, dochters Dorien en Liset, kleinkinderen Benthe en Maxim, Robin, de man van Dorien, en Jannie, de moeder van Marja.

Vier generaties aan boord, dat komt vast niet elke dag voor!

Aanleiding voor deze vaartocht is Taeke (geboren in 1954), die eind 2021 te horen kreeg dat hij de ziekte ALS heeft. Daarnaast heeft hij ook wat cognitieve problemen, o.a. met zijn geheugen.

De dagelijkse beperkingen zijn talrijk voor hem, maar gelukkig kan hij nog wel kleine stukjes lopen. Of samen met iemand eropuit met de duofiets van de stichting ALS op de Weg. Met de fiets weg is fijn, maar héél lang kan dat niet omdat de energie snel op is.

Daarom was deze dag zo leuk; Taeke heeft heerlijk uren vóór op de boot gezeten, alles in zich opnemend, genietend van de buitenlucht en het gezelschap. Taeke is een echte ‘onderwijzer’ zoals dat in zijn tijd heette, met een brede belangstelling voor allerlei dingen om zich heen. Het bezoek aan de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ kon hij dan ook zeker waarderen. Naast de molen genoten wij voor dat bezoek van een heerlijke uitgebreide lunch, smullen!

In de ochtend hebben we aan boord met een gebakje de verjaardag van Marja gevierd, die deze dag 63 werd. De ontvangst door de bemanning was heel fijn en ontspannen, zij verstaan de kunst om het mensen naar de zin te maken aan boord en daarvoor precies de goede dingen te doen én ook te laten. Sido, Ed en Lyda hebben ons de hele dag gevaren en verzorgd. Grappig toeval dat vrijwilliger Lyda in dezelfde plaats woont als wij (Veenendaal) en dat onze kinderen op dezelfde school hebben gezeten. Hoe klein kan de wereld zijn!

Het weer heeft prima meegewerkt deze dag, zonnetje erbij en weinig wind, mooier kan niet eigenlijk. Benthe (4) en Maxim (2) hebben hun ogen uitgekeken naar alle bedrijvigheid op de waterkant en ook de bruggen die open gingen voor ons konden op hun belangstelling rekenen. Helaas komt ook aan mooie dagen een eind; in de namiddag meerde de schipper weer professioneel aan in Amsterdam Marina, waarna de reis huiswaarts restte.

We hebben super genoten van deze dag. Hartelijk dank!

Vaarwel Taeke!

Auteur / Marja van Rossenberg

Dagschipper Sido en bootsen Lyda en Ed
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor