Vaarwens 1390 op 11-09-2024

Vaardag met Ronald1390 Ronald 10

Vandaag weer vroeg op pad richting Amsterdam-Noord. Eerst even langs de HEMA om de broodjes te halen, en daarna naar het Vaarwensschip. Gelukkig staat er minder wind dan gisteren, en ook de regen valt mee.

Onze gast vandaag is Ronald (geb. 1955), vergezeld door zijn vriendin Nadia, zijn broer Peter en schoonzus Marga. Ronald wordt gebracht door WensenAmbulance Noord-Holland met Henk en Anja als vrijwilligers. Iedereen is keurig op tijd en onze schipper David heet iedereen welkom, terwijl ik de koffie en soesjes verzorg.

Ronald heeft zijn leven lang in de bouw gewerkt. Toen hij meer tijd kreeg, reisde hij graag naar Amerika. Ook dit jaar was hij daar, maar in juni werd hij ziek en moest vervroegd terugkeren naar Nederland. De diagnose is asbestkanker. In slechts enkele maanden ging zijn gezondheid snel achteruit, en afgelopen week werd hij opgenomen in Hospice Zuider-Amstel in Amsterdam.

Aan boord is duidelijk zichtbaar hoe zwaar Ronald het heeft; hij is ook erg moe. Anja, de vrijwilliger van Ambulancewens, geeft hem extra morfine om de pijn te verlichten. Oorspronkelijk was het plan om door de havens van Amsterdam te varen, maar na ruim een uurtje wordt het Ronald te zwaar. We besluiten daarom om ter hoogte van het Centraal Station te keren en terug te varen naar de Marina, waar we rond half één weer aanmeren.

Onderweg hebben we nog snel een broodje gegeten, en we voeren het tempo op omdat Ronald te ziek is om verder nog echt van zijn vaardag te kunnen genieten. Bij aankomst namen we afscheid van Ronald en zijn familie.

We wensen jullie heel veel sterkte voor wat komen gaat.

Auteur Vaarwens / Henk Westerneng

Dagschipper David en boots Henk
WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor