Vaarwens 1389 op 10-09-2024

**Terug naar vertrouwd water**1389 10

Vandaag vroeg van huis vanwege de files en nog even langs de HEMA voor de broodjes. Marjolein, onze schipper, is al aan boord en Lewi komt meteen na mij binnen. Inge, medeoprichter van de Stichting, is er ook al en geeft een interview aan de Telegraaf – zie het mooie artikel in deze krant van 11 september.

Een mooi verslag van boots Henk:

Onze gasten zijn keurig op tijd, waardoor we om 10:45 uur de trossen kunnen losgooien. Vanwege het weer, met voorspellingen van veel wind en regen, is er weinig keuze in bestemming. We kiezen voor de Zaanse Schans. Omdat er nog een foto van het Vaarwensschip gemaakt gaat worden door de fotograaf van de Telegraaf, varen we eerst even langs de steiger van de Marina.

Vanwege de tijd geef ik het welkomstwoord onderweg. Natuurlijk denk ik daarbij ook aan Tara, onze allereerste vaargaste. Het weer is zo slecht dat onze gasten helaas niet op het voorschip kunnen zitten, maar binnen is het fijn behaaglijk en droog.

Onze gast van vandaag, Wim (geb. 1949), lijdt aan dementie en gaat snel achteruit. Ook zijn motoriek gaat snel achteruit waardoor hij meer moeite heeft met lopen. Zijn vrouw Ida en kinderen René en Jacqueline, samen met hun partners Inge en Arno, vergezellen hem. Wim heeft in zijn leven veel gevaren, onder andere in Noord-Holland, en de Zaan is voor hem bekend terrein. Het is bijzonder om te zien hoe de omgeving vertrouwd voor hem aanvoelt.

In zijn werkzame leven zat Wim in de Informatica. Hij werkte onder andere in het Scheepvaarthuis en later bij Nissan, waar hij bijdroeg aan wereldwijde internetverbindingen. Zijn broer werkte op de Wilhelminasluis in Zaandam, waar wij vandaag ook doorheen gaan. De schutting duurt wat langer omdat de kolk vol ligt, dus moesten we een kwartiertje wachten. Ondertussen haalt de familie mooie herinneringen op aan het varen met Wim en opa.

Ook de spoorbrug laat op zich wachten, dus we meren pas om 13:00 uur af bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. We besluiten eerst te lunchen en daarna de molen te bezoeken. De vrijwilligers daar leggen alles uitstekend uit, en door de harde wind wordt er flink gezaagd. Het is indrukwekkend om te zien, en we zijn dankbaar voor hun uitleg.

Tegen 14:00 uur keren we terug richting het Noordzeekanaal, terwijl de regen met bakken uit de lucht valt. Ook op de terugweg hebben we oponthoud bij de spoorbrug en moeten we een schutting overslaan. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Natuurlijk heeft Wim een groot stuk gevaren vanaf de Zaanse Schans tot aan het Noordzeekanaal, met wat hulp van onze schipper Marjolein. Aangekomen op het Noordzeekanaal is het zicht slecht door de hevige regenval. Het is zeker een uitdaging om het schip aan te leggen bij de Marina. Lewi en ik zijn drijfnat bij het aanmeren.

Ondanks het weer hebben we een prachtige dag aan boord gehad, met warme herinneringen en mooie verhalen over Wim en zijn vaartochten. Dat maakte de regen ondergeschikt aan deze mooie dag met elkaar aan boord.

Wim en familie, heel veel sterkte. Koester de momenten en de herinneringen. Wij hebben genoten van deze bijzondere vaardag met jullie.

Auteur Vaarwens / Henk Westerneng

Reactie van familie De Booij:

Allereerst, ontzettend veel dank voor alles wat jullie doen om dit mogelijk te maken voor mensen die niet zoveel meer hebben om naar uit te kijken. Bij deze ons verslag:

Wat een verrassing voor onze vader Wim. Moeder Ida zat in het complot want door Wim's dementie heeft het wat voeten in aarde om hem in beweging te krijgen.

Maar, met dank aan schoondochter Inge, hebben we een mooie dag kunnen beleven op de Vaarwens, het prachtige schip, be-mand (en -vrouwd) door schipper Marjolijn en scheepsmaten Henk en Lewi. Rond 10:30 worden we uitgezwaaid door een fotograaf van de Telegraaf die nog wat kiekjes maakt voor een hopelijk wervend artikel in de krant. De Vaarwens is 16 meter lang en bijna 6 meter breed maar lijkt veel groter. Vader Wim kijkt zijn ogen uit en wil niks missen. Gelukkig voelt hij zich goed vandaag. Het waait flink, windkracht 4-5, en het is bewolkt maar droog. We vertrekken vanaf de Marina, varen over het Noordzeekanaal naar Zaandam via de Voorzaan en de Zaan. Na wat bruggen en een sluis leggen we uiteindelijk aan bij de molen Het Jonge Schaap op de Zaanse Schans. Onderweg, op de rustige stukken, heeft Wim ook nog even aan het roer gestaan. Veel herinneringen komen boven van vakanties op de boot die Wim en Ida tot 4 jaar geleden hebben gehad.

Overboord vallen in het water, gekibbel in sluizen, vakanties met de kleinkinderen, de mooie plekken in Nederland die bezocht zijn; het is ontzettend leuk om als gezin die momenten weer op te halen. Vooral omdat vader Wim juist dat aan het kwijtraken is. Tussendoor nog even genieten van de tompoucen die Inge heeft meegenomen voor iedereen. Lewi en Henk zorgen ondertussen dat het niemand aan iets ontbreekt en dat doen ze de hele dag door.

Eenmaal aangelegd bij de molen verzorgen ze een heerlijke lunch en met rond gegeten buikjes mogen we dan de molen van binnen bekijken. Bijzonder om zo'n werkende houtzaagmolen van dichtbij te bekijken, de originele authentieke windenergie.

Op de terugweg, begeleidt door diverse binnenvaartschepen, begint het dan toch flink te regenen maar dat mag de pret niet drukken. Bij de Wilhelmina-sluis even wachten om de grote schepen de ruimte te geven. Wim staat weer af en toe aan het roer maar als Marjolijn het overneemt blijft hij goed opletten. Hij laat graag zien dat hij nog niet vergeten is hoe je een schip bestuurd. Gelukkig vindt hij dat schipper Marjolijn het prima doet.

Wat hebben we genoten van deze dag en we zijn dankbaar dat Stichting Vaarwens, de sponsoren en de vele vrijwilligers dit mogelijk hebben kunnen maken.

Onze hartelijke dank en we blijven jullie volgen.

Liefs,
Namens familie de Booij,
Jacqueline Scholten

Dagschipper Marjolein en bootsen Henk en Lewi voor hun inzet