Vaarwens 1388 op 08-09-2024

Een zondag om door een ringetje te halen1388 Netty 10

Vandaag varen we voor Netty (geb.1951). Zij komt samen met haar man Anne, zoon Arjan (de aanstichter van dit alles) met partner Erika en dochter Sylvia met haar man Michiel. Netty heeft ALS en van de soort die haast heeft. Volgtijdelijk worden de knopjes in je lichaam uitgeschakeld. Omdat de familie fanatieke watersporters zijn en ook vanaf geboorte al een geschiedenis hebben met water, hebben ook alle uitstapjes hiermee te maken. Stichting Vaarwens is al langer bekend voor hen en na een telefoontje met kantoor kan vandaag de vaarwens al gerealiseerd worden.

Een mooi verslag geschreven door boots Harrie:

De vaarwens wordt ingepland, met het verzoek of we de catering kunnen verzorgen zonder de gebruikelijke hulp van de Hema. Die is nl. pas om 12 uur open en wanneer we daarop wachten wordt er teveel kostbare tijd van de vaardag afgesnoept. Natuurlijk kan dat, dus we zijn alle 3 al op tijd op pad om alles voor te bereiden. Anita is al op tijd aan boord om het schip gereed te maken en ik (Harrie) pak de eerste pont naar Noord met 2 gekookte eieren in mijn rugzak en ga langs de supermark voor verse broodjes en alles anders lekkers voor de lunch en bij de koffie. Aspirant boots Marleen sluit even later aan. Net als bij eerdere vaarwensen die we samen deden, is ook nu de klik en de humor er weer meteen. Dit beloofd een topdag te worden.

Met z’n 3en de lunch maken en in de koelkast, verdere details even doorspreken en dan even een kopje koffie voordat de gasten komen. Niet dus, want we zitten net en daar komt een gezellige groep de steiger op met moeder Netty voorop, die bedreven de rolstoel richting schip rijdt. We reageren enigszins overvallen wat al meteen tot hilariteit leidt en de toon voor de dag is meteen gezet.

Hartelijk heten we ze welkom en als iedereen een plekje heeft gevonden volgt de introductie en de uitleg over de do’s en de don’ts. Maar hoe het gaat op een schip behoeft nauwelijks uitleg aan deze familie met deze achtergrond en helemaal als je achternaam Boot is. De grap die de familie vaak zal maken deze dag.

De Zaanse Schans dat wordt het vandaag en dus de trossen los richting Voorzaan. Netty geeft de voorkeur aan het plekje op het plateau naast de schipper die we op de hoogst mogelijke stand zetten, zodat ze goed zicht heeft op de vaarroute.

Eerste stop de “Kissing Puppets” voor een foto met de stellen die er aan boord zijn. Er worden nog andere kissing combinaties voorgesteld, met grote hilariteit tot gevolg, maar uiteindelijk houden we het toch maar bij de reeds bestaande. En zo verloopt deze hele dag, veel lachen, veel humor, één grote gezellige boel, waarbij wij als crew opgaan in het geheel.

Het ziet er kennelijk vanaf de wal zo gezellig uit dat we in de Wilhelminasluis meerdere keren worden aangesproken op welke wijze dit schip te boeken is. Op een keurig manier wijzen we deze gasten af, maar wel weer grote hilariteit aan boord.

Natuurlijk zijn er ook de gesprekken tussendoor over de reden waarom we hier eigenlijk zijn. Zoon Arjan kende Vaarwens al wel vaag, hij heeft een baan als docent in de nautische wereld, maar had dit nog niet gekoppeld aan hun eigen situatie. Tot hij Vaarwens schipper Arjan trof op de havendagen die meer uitlegde over onze stichting.

Toen was een telefoontje snel gemaakt en hij is onder de indruk hoe snel en flexibel een vaarwens kon worden ingepland. De ALS die Netty treft is er een van de snelle vorm. Van zelfstandigheid naar toch maar een rollator naar rolstoel naar nog meer hulpmiddelen, het gaat allemaal veel te snel en zo oneerlijk. Nog meer reden om dat vandaag even aan wal te laten en te genieten van het mooie weer en alles wat er zoals gebeurt aan boord en dat is te veel om dat allemaal in dit verslag vast te leggen. Een zondag om door een ringetje te halen.

We meren af bij de Zaanse Schans en iedereen gaat voor een bezichtiging van de Houtzaagmolen. Bij terugkomst de heerlijke lunch en dan……. Zwemmen. Voor we het weten verschijnen Arjan en Erika in zwemtenue en duiken vanaf de Vaarwens het Zaanse water in. Dolle pret vooral bij Netty. En natuurlijk bij zwemmen hoort een ijsje dus daarna op naar Wormerveer naar “Hemels IJs” waar we getrakteerd worden op een heerlijk ijsje.

We worden op vakkundige wijze teruggevaren naar de thuishaven door Arjan die daar af en toe ook uitleg bij geeft zoals dat een echte docent betaamd.

Na een heerlijke lange vaarzondag arriveren we tegen half 5 weer in de thuishaven. Nog even een groepsfoto en dan het afscheid. Hier wordt wel een traantje weggepinkt of ingeslikt want we hebben een super dag gehad met elkaar. Een warm afscheid volgt.

Netty wil nog een afsluiter, ze heeft er nog energie voor, en stelt aan de familie voor om met z’n allen de dag goed af te ronden bij Loetje. Met die heerlijke geuren die vanuit het restaurant naar ons toe komen kun je ook niet anders besluiten.

Wij zwaaien ze uit en brengen het schip op orde voor een volgende wens en genieten nog volop na van deze zondag om door een ringetje te halen.

Vaarwel Netty en dank voor deze mooie dag. Het was super om jullie aan boord de hebben!

Auteur Vaarwens / Harrie, met input van Anita en Marleen

Dagschipper Anita en bootsen Harrie en Marleen voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van deze vaardag
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor