Vaarwens 1387 op 06-09-2024

‘Dit was de mooie uitvaart.’1387 Rien 10

De reden van deze dag was wel een bijzondere; 10 september zal de laatste verjaardag van onze vaargaste Rien (geb. 1937) zijn. Helaas is er op die dag geen mogelijkheid om te gaan varen (achteraf misschien ook niet zo erg, gezien het prachtige weer wat we deze dag hebben).

En, heel sneu, Rien en zijn echtgenote Magda hadden in juli een Rijnreisje geboekt van een week. Dit moest helaas afgezegd worden vanwege de ziekte die Rien trof, waarbij hij in het ziekenhuis belandde, gevolgd door een opname nu in het Hospice de Wijngaard.

Rien en Magda worden door chauffeur Peter en verpleegkundige Nelleke van Stichting Ambulance Wens gebracht, waarvan al bekend is dat ze wat later zullen komen. Om ongeveer 10 uur krijgen wij een telefoontje dat het nog later zou worden, vanwege ziekte van de verpleegkundige. Nelleke wordt als vervangster geregeld, die daardoor een bruiloft in Sneek misloopt. Wat een betrokkenheid en wat ging het goed! Evenals Peter, de ambulancechauffeur, die werkelijk de meest sublieme knopen in de stootwillen legt.

Tijdens de rit heeft Rien al wat geslapen, maar zodra hij aan boord komt is hij ongekend wakker en helder, volgens zijn kinderen Marleen en Anco. Hij geniet direct, zichtbaar, vanaf de brancard met de wind door zijn haren en de zon in zijn gezicht. Dit is ook niet zo vreemd, wetend dat hij in het verleden 2 boten heeft gehad. Deze lagen in Loosdrecht en later in IJsselstein. Hij vraagt ook gelijk, belangstellend, wat voor type schip dit is en later wil hij ook weten wat voor een aandrijving het schip heeft.

Vrij snel na vertrek richting de Zaanse Schans, vraagt Rien belangstellend naar het bijzondere, Zaanse huisjes hotel. Op de terugweg zullen proberen om er zo dicht mogelijk bij te komen. Helaas, de bomen hebben nog te veel bladeren waardoor het niet echt zichtbaar is.

Rien wordt heel goed verzorgd en geholpen met eten door dochter Marleen en schoondochter Gea. Wat doen jullie dat met liefde en geduld. Mooi om dit zo te zien.

Rien geeft aan pijn te hebben in zijn linker enkel door het liggen en de druk. Daar wordt snel een oplossing voor gevonden; Mario (= het ambulancebeertje, vernoemd naar de eerste SAW gast) wordt onder de enkel gelegd. Dit geeft verlichting.

Na de lunch komen we aan bij de houtzaagmolen waar bijna iedereen van boord gaat voor een rondleiding. Rien gebruikt dit moment van rust om zijn ogen even dicht te doen. Daarna is er de wissel, en worden we uitbundig uitgezwaaid door schoondochter Gea en zoon Anco en komen schoonzoon Andre en kleinzonen Senne en Dante aan boord. Zij hebben, volgens hen, toerist in eigen land gespeeld, door zowel een klompenmakerij als een kaasmakerij te bezoeken. Ook leuk!

We beginnen aan de terugweg, waarbij zowel Senne als Dante de boot feilloos, zelfs onder bruggen door, besturen. Wat hebben jullie dat goed en super gedaan mannen!! En nu maar sparen voor een eigen boot. (Dan verkopen jullie het huis toch???…) De terugtocht verloopt vlot, veilig en goed. Volgens de kinderen van Rien is hij in geen dagen zo helder en wakker als deze dag. Hoe fijn voor allemaal!

De petten van de Vaarwens zijn (helaas) op, daarom mag Rien kiezen uit 2 verschillende vlaggetjes. Hij koos voor het driehoekje, oftewel het geusje.

Op de terugweg wordt het zo warm, dat Rien er best last van heeft. Om die reden wordt ervoor gekozen om hem zo snel mogelijk, na aankomst in de Marina, naar de ambulance te brengen met de airco aan, in plaats van de groepsfoto voor de Vaarwens.

Bij het afscheid benoemt Marleen deze dag als; ‘Dit was de mooie uitvaart.’ Zo voelt iedereen dat ook.

Wat een warmte en liefde van- en voor ieder van jullie. Dit wordt ook nog eens tastbaar toen Wouter en ik bij het afscheid een lief, klein tasje, versierd met hartjes, en gevuld met snoepjes van Marleen kregen. Hoe attent en bijzonder om daar, onder deze omstandigheden nog aan te denken. In dank door ons aanvaard!

Beste Rien, Magda en familie; wij wensen jullie veel liefde, steun en sterkte toe voor de tijd die komen gaat. Een goede vaart voor allen.

Een lieve groet van Wouter en Berthie.

Auteur Vaarwens / Berthie

Reactie van dochter Marleen:

Beste mensen van Stichting Vaarwens.

Enorm bedankt voor de fantastische dag die we met elkaar hebben gehad afgelopen vrijdag. We hebben zo genoten van alles! Jullie liefdevolle begeleiding was ook zo fijn. Deze dag is een herinnering voor het leven!

Dagschipper Wouter en boots Berthie voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en de verpleging
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers