Vaarwens 1386 op 04-09-2024

“Ik wil nog zo graag mijn kleinzoon zien spelen in het zwembad”1386 Fred 10

Fred, onze vaargast vandaag, heeft ook te horen gekregen dat de medische wetenschap met de rug tegen de muur staat en dat hij nog maar uit het leven moet halen wat er te genieten valt! Hij heeft de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt, maar moet het allemaal opgeven. Toch heeft ook hij nog één grote wens; “Zijn enige kleinkind, Finn te zien spelen en zwemmen en van de glijbaan in het zwembad te zien glijden”.

Er wordt contact gezocht met de Eemhof, Stichting Ambulance Wens is ook beschikbaar en zo vertrekt Fred op dinsdagmiddag naar het vakantiepark per wensambulance met chauffeur Hans en verpleegkundige Wietske aan boord. In het huisje in de Eemhof wordt het al snel een gezellige boel als ook de beide dochters Daphne en Rachel komen. Rachel is de moeder van de Finn en Daphne wordt door de kleine man Titi genoemd. Om het feest compleet te maken komen ook Coen, de vriend van Rachel, de vriendin van Fred en Freds moeder (89) op de koffie en wordt de tweede verjaardag van Finn gevierd met heel veel pret in het zwembad!

Intussen vragen Hans en Wietske zich af hoe ze de woensdag kunnen invullen; ze moeten om 10:00 het huisje op de Eemhof verlaten, Fred tegen de avond naar zijn kamer in het hospice in Nieuwegein brengen, dus hebben nog de hele dag de tijd voor het maken van nieuwe herinneringen.

In gezondere tijden huurde het gezin een motorboot en voer dan op de randmeren. De omgeving van Spakenburg is voor hen een bekend vaargebied. Eén telefoontje met Stichting Vaarwens leverde de vaarmogelijkheid op voor vandaag woensdag 4 september. Frouk en Henk zijn de “last minute” beschikbare bemanningsleden aan boord. Omdat ze rond 10:00 van de Eemhof vertrekken, verwachten wij hen tegen elven op de Marina in Amsterdam.

Het heeft vannacht geregend en Frouk en Henk zijn dus al vroeg aan boord om alle heerlijkheden bij de Hema op te halen en ms Vaarwens er droog en blinkend bij te laten liggen als de gasten arriveren. Snel wordt een groepsfoto gemaakt en dan gaan we aan boord en eigenlijk meteen los! De bestemming voor vandaag is door Hans direct al duidelijk aan ons kenbaar gemaakt. Door de Oranjesluizen het Markermeer op en naar Muiden, dit is het dichtst bij het vroegere vaargebied. Henk verdwijnt het gangboord in, Frouk achter het roer en Wietske serveert de reeds gezette koffie of anderszins, met daarbij de soesjes. Als we eenmaal goed en wel onderweg zijn, doet Henk het welkomstwoord en vertelt van Stichting Vaarwens, de Meander, vrijwilligers en alle andere mooie dingen die we dan altijd benoemen, inclusief de “regels aan boord”.

Iedereen vindt al gauw zijn plekje. Bij de Oranjesluizen krijgen we onmiddellijk een schutting in de Noorderkolk en verplaatsen we Fred van de kuip naar de lift naast de schipper. Hij geniet naar maximaal vermogen. Beurtelings komen de dochters bij hem zitten en geniet hij van de nabijheid van zijn dochters en de kleine grapjes en spelletjes met zijn kleinzoon. Mag zijn hart hem dan in de steek laten, zijn ogen en hoofd doen nog goed mee en al gauw wordt er een google kaart op het telefoonscherm getoverd en volgt hij het blauwe stipje op de kaart; dat zijn wij!

We passeren de aangroei van Amsterdam Oost, zijn blij dat we niet in de file op de Schellingwouderbrug hoeven te staan en Fred vertelt dat hij vroeger bij het spoor heeft gewerkt, als landmeter. Uit de nevelen doemt de hoogbouw van Almere haven op en wordt ook de “Zandhaas” gespot. Pampus laten we even links liggen, maar verdiepen ons wel in het aan boord aanwezige boekje van de Stelling van Amsterdam, waarin ook het forteiland Pampus wordt beschreven. Het boekje wordt af en toe even weggelegd, maar staat toch duidelijk in de belangstelling. Fred legt ons de ingewikkelde familierelaties uit en dat zijn vriendin al zeeziek wordt als je in de koffie blaast, dus dat zij daarom niet mee is.

Dan lopen we de Vechtmond binnen, passeren de Groene Draeck en worden door havenmeester IJsbrand vorstelijk ontvangen vóór de Pampusbar, met uitzicht op het Muiderslot. Henk heeft inmiddels de heerlijke lunch van de Hema vrolijk op schalen opgediend en met elkaar wordt de tafel eer aangedaan.

Om twee uur zetten we weer koers naar Amsterdam. Fred wil nog van alles, maar zijn lichaam geeft een signaal van “low battery” en hij probeert een uiltje te knappen, maar eigenlijk is er te veel te zien en te beleven.

Donkere luchten pakken samen boven Amsterdam en ook wij ontkomen niet aan een licht buitje. Na zo’n intensieve “mini vakantie en cruise” zijn alle gasten een klein beetje aan een powernap toe. Alleen Finn verzet zich daar heftig tegen; kijkt met zijn ogen een filmpje, sabbelt lekker op zijn speen en zijn hartje slaapt een beetje. Ook Fred gaat even op zijn zij liggen in de hoop weer wat lucht en ontspanning te vinden. We passeren nog een enorm (lelijk) cruiseschip. Het is grijs en heeft meer weg van een oorlog bodem dan iets anders, wat een enorm flatgebouw op het water!

Het is vier uur als we afmeren aan onze steiger, waar de daar achtergelaten plunjezak met ziektes braaf op ons heeft staan wachten en de realiteit van het moment op ons allen neer daalt. Alsof we elkaar al jaren kennen omarmen we elkaar en geven ruimte aan de emoties. We beleefden een prachtige dag en maakten onuitwisbare nieuwe herinneringen.

Lieve Fred, Rachel, Daphne en Finn, het was fijn om deze dag met jullie te mogen varen. Houd je in moeilijke tijden vast aan de mooie dingen die jullie deze dagen met jullie dierbaren beleefden.

Vaarwel Fred!

Auteur Vaarwens / Frouk

Dagschipper Frouk en boots Henk voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag