Vaarwens 1385 op 03-09-2024

Samen er even uit, genieten en ontspannen1385 Jo 10

Vandaag vaart de Vaarwens voor Jo (geb. 1949). Hij komt samen met zijn echtgenote Ans. Ze worden in het hospice in Druten opgehaald door de vrijwilligers Frans en Truus van Stichting Ambulance Wens (SAW).

Jo verblijft sinds een aantal dagen in het hospice en daar vroegen ze wat Jo nog graag zou willen doen. Samen met Ans nog een keer het water op. In het hospice wisten ze van het bestaan van Stichting Vaarwens en dus was de afspraak snel gemaakt. Vandaag gaat de Vaarwens al gerealiseerd worden want gezien de recente gezondheidsontwikkelingen is er wel haast bij.

Het is een beetje een gok de laatste tijd hoe de reis verloopt. Met alle werkzaamheden aan het Nederlandse wegennet kun je zomaar een tijdje in de file staan en gaat er kostbare tijd van een zo belangrijke vaardag af. Voor vandaag is het plan dat er op tijd uit Druten wordt vertrokken en zo geschiedde. Schipper Rochus en boots Harrie zijn ook extra vroeg om op alles voorbereid te zijn. En ja we hebben geluk, vandaag kan de ambulance van de SAW vrijwel zonder file reizen. Om half 10 melden onze gasten zich en dat is mooi op tijd.

Een hartelijk welkom voor Jo en Ans ons VIP-gasten van vandaag. We gaan ze van alle kanten in de watten leggen. Na de intro valt de keuze op de favoriete Vaarwens bestemming, de Zaanse Schans. Het wordt een soort dag zoals die bedoeld is. Er zijn veel manieren hoe een vaarwens beleefd kan worden en genieten en ontspannen hoort daar absoluut bij.

We varen richting de Zaan en Ans nestelt zich al snel op het beroemde bankje voorop het schip. Ze geeft aan dat ze meteen alle spanning weg voelt vloeien, een beter compliment kunnen wij niet krijgen. Jo geeft aan dat het achterdek zijn voorkeur heeft. Zichtbaar zie je beide gasten genieten en af en toe zoeken ze elkaar op om samen een sigaretje te roken.

We meren af bij de zaagmolen en genieten van een heerlijke lunch. Om het advies in onze briefing dat de gast zachte broodjes moet, wordt hartelijk gelachen. Wij worden erop geattendeerd dat Jo alle tanden nog heeft, dus laat de lunch in de volle breedte maar komen.

Ans wil per se afwassen, wat voor gasten eigenlijk verboden is maar ik durf de discussie niet aan. Jo krijgt even wat verzorging van Truus na de inspanning van de ochtend, maar daarna geniet iedereen weer van alles wat aan ons voorbij gaat.

Tegen half 3 bereiken we de thuishaven weer en na de groepsfoto gaat iedereen weer zijn weg. We hopen dat Druten zonder veel file wordt bereikt.

Jo en Ans we hopen dat jullie door deze dag weer wat hebben kunnen bijtanken en kracht vinden voor alles wat jullie te wachten staat. Het was een plezier jullie aan boord te hebben!

Vaarwel Jo.

Auteur Vaarwens / Harrie.

Dagschipper Rochus en boots Harrie voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers