Vaarwens 1384 op 02-09-2024

“We gaan er een feest van maken”1384 Frank 10

Klokslag 10 uur komt er een auto het parkeerterrein oprijden. Het is het gezelschap dat met onze vaargast Frank (geb. 1949) deze vaardag gaat beleven. Het zijn Sonja, de vriendin van Frank, vriend en neef Eddy en diens vrouw Therese. Het eerste dat we horen als de deuren van de auto opengaan is “We gaan er een feest van maken”. Met deze inzet gaat iedereen aan boord. Frank is al 2 jaar ziek, sinds een half jaar wordt hij niet meer behandeld en is er geen zicht op genezing. Frank neemt het leven zoals dat is en probeert volwaardig mee te doen.

Na enige discussie onderling wordt besloten naar Zaandam te varen. Als rasechte Amsterdammers hebben ze de grachten veel te vaak gezien en Schellingwoude komen ze nog vaak i.v.m. hun volkstuintje aldaar. Zaandam zijn ze al jaren niet meer geweest.

Dit keer gaat het wat traag door de sluis en de bruggen, zodat we rond 12 uur bij de houtzaagmolen aankomen. Op de steiger worden we al opgewacht door de medewerkers van de molen; “komen jullie in de molen of zullen we aan boord komen was de vraag”. Eerst lunchen, onze gasten hebben wel zin in iets. Daarna naar de molen waar onze vaargasten worden opgewacht en gastvrij onthaald in de molen met een privé-uitleg van één van de molenaars.

Tijdens de terugweg doet Frank een powernap en de rest van het gezelschap zit – net als op de heenreis – heerlijk op het voordek. Teruggekomen op het Noordzeekanaal hebben we daar nog wat rondgescharreld en rond 4 uur zijn we weer terug in de Marina.

Genieten was het deze dag met deze positief ingestelde mensen die allemaal verrukt zijn over de dag.

Vaarwel Frank

Auteur Vaarwens / Sido

Dagschipper Sido en boots Aleid voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag