Vaarwens 1383 op 01-09-2024

Meer dan triple A aan boord… (Ad, Anna, André en 2x Anita)1383 Ad 10

Vandaag is het een stralende zondag en het belooft erg warm te worden! Gelukkig valt dat op het water altijd wel een klein beetje mee en de dag begon met maar een graad of 18. Onze gast vandaag is Adrianus, hij komt met de Stichting Ambulance Wens en chauffeur André en verpleegkundige Anita zullen hem om half elf in het hospice in Vleuten ophalen.

Anita en Frouk zijn al vroeg aan boord en maken het schip klaar en mogen al om vóór twaalf uur bij de Hema de lunch en soesjes ophalen! (Weer zo’n mooi gebaar; de Hema gaat op zondag pas om twaalf uur open, maar speciaal voor Vaarwens mogen we ons al vóór openingstijd melden!).

André heeft het vlot gereden en kwart over elf staat de ambulance met Adrianus en zoon Robin op de parkeerplaats. We heten hen hartelijk welkom en direct zegt hij “zeg maar Ad, dat is veel makkelijker en zo noemt iedereen mij”. Direct achter hen reed de auto met de familie van Ad. Loes, de moeder van Anna en Robin, vergezeld van schoonzoon Dean voegen zich bij het gezelschap op de steiger en in hun midden, opa’s oogappeltje Yves van anderhalf jaar.

Gauw maken we een mooie groepsfoto en gaan dan aan boord, waar de koffie ons al tegemoet geurt. Anita stuift naar de Hema en komt met alle lekkers terug en bij een tweede bakkie kan er van de soesjes (we kregen een dubbele portie) genoten worden. Intussen al het welkomstwoordje gehouden en een keus gemaakt voor de te varen route van vandaag. De Zaanse Schans, daar was onze geboren en getogen Utrechtenaar nog nooit geweest!

Ad zijn lichaam wordt langzaam maar zeker steeds verder veroverd door grote woekeraar, de Japanse duizendknoop onder de ziekten. Vroegtijdig heeft hij het arbeidsproces moeten verlaten, eerst een beetje, maar steeds meer, totdat werken uiteindelijk niet meer mogelijk was. Hij was een elektrotechnicus en wist de weg in allerlei beheerssystemen van matrixborden tot rijbaansignalering en alles wat daarmee samenhangt. Vaak werd hem gevraagd of hij niet nog even iets kon doen omdat hij de weg wist van oud naar nieuw op dit gebied. Loes heeft toen Ad ziek werd altijd voor hem gezorgd. Uiteindelijk kon hij thuis de trap niet meer op en moest een plaats gezocht worden in het hospice.

De lunch ging ditmaal “schoon op” en het gezelschap ging naar de molen. Opa Ad voorop in de rolstoel, geduwd door André, gevolgd door oma Loes, de kinderen en de kleine Yves in zijn eigen buggy.

Helaas had Ad vandaag geen “topdag”; hij was snel moet en had weinig energie, maar een bezoek aan de houtzaagmolen en de uitleg van de vrijwilligers daar, was toch zeker aan hem besteed! Terug aan boord zijn we weer richting Wilhelminasluis gegaan. De temperatuur buiten liep flink op en we waren blij met de koelere bries op het Noordzeekanaal.

Ad zei niet veel, maar genoot zeker wel van alles wat hij zag en zijn dierbare familie om zich heen en niet in de laatste plaats van zijn kleinzoon. Wat Ad miste aan energie zat vandaag in zijn oogappeltje; niet moe te krijgen bleef hij maar lopen, rennen en spelen tot groot vermaak van Opa.

André stuurde ons terug naar de Marina, waar we na het afmeren veel haast maakten om van boord te komen, het was er bloedheet en nauwelijks wind.

Ad, het was fijn jou en jouw dierbaren aan boord te hebben, we hebben geen eindeloze gesprekken gevoerd, maar weten zeker dat er nieuwe herinneringen zijn gemaakt en dat jij en je dierbaren hebben genoten.

Wij wensen jullie alle goeds en sterkte toe met alles wat mag komen.

Vaarwel Ad en een behouden vaart!

Auteur Vaarwens / Frouk

Dagschippers Anita en Frouk voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Stichting Ambulance Wens, met chauffeur André en verpleegkundige Anita, voor het vervoer en de verpleging