Vaarwens 1382 op 31-08-2024

Eén mailtje naar Stichting Vaarwens en dan krijg je dit…1382 Herma 125

Ruim drie jaar geleden werd ALS gediagnostiseerd en al drie jaar heeft onze vaargast het boekje van de Stichting Vaarwens liggen. Vandaag gaat het er dan echt van komen. De aanvraag is gedaan door haar zoon. Haar zoon en zijn vriendin hebben een woonboot gekocht, maar daar kan onze vaargast met haar elektrische stoel niet meer komen. Gelukkig kan Ms Vaarwens er wel komen, zodat iedereen het nieuwe huis toch kan bewonderen.

Een prachtige impressie van schipper Frouk:

Frouk is al vroeg aan boord en zij wordt direct aangesproken door Ed. Ed zit al op de steiger te wachten, want hij gaat vandaag voor het eerst mee. Het is voor Ed de eerste keer. We maken het schip open en al gauw komt ook boots Ingrid aangewandeld. De bemanning voor vandaag is compleet. We maken het schip met elkaar klaar voor ontvangst van onze gasten en halen de lunch en de soesjes op bij de Hema. Heerlijk dat dat toch altijd maar weer met zoveel liefde en aandacht voor ons wordt klaargemaakt!

Dan gaat al snel de telefoon. De eerste auto’s met kinderen en kleinkinderen staan al bij de slagboom. Ze worden gevolgd door de rolstoelbus met onze vaargast en haar man. We maken vóór de boot op de steiger een foto met de hele familie, inclusief de hond. De kleinkinderen gaan mee aan boord en de kinderen van onze vaargast en haar man gaan naar de nieuwe woonark.

Aan boord is er koffie, limonade en heerlijke soesjes. Frouk neemt de kleinkinderen emee naar het ‘koesterbankje’ op het voorschip. Met de jeugd maken we even een paar kleine afspraakjes, opdat het voor allen een memorabele feestdag mag worden. Terug in de kuip volgt het korte welkomst woordje. De stichting, alle vrijwilligers, de Meander, Tara, gebruiken aan boord, nog meer koffie en limo en en-passant maken wij gedrieën ons schip klaar voor vertrek.

In haar welkomstwoordje heeft Frouk het over het prachtige weer dat ons vandaag ten deel valt en vraagt onze gast hoe ze dat heeft geregeld. Bidden is haar antwoord en dat wordt door de kleinkinderen aangevuld met “elke dag in de kerk”. "Nee, een mail sturen” oppert een ander en ik vraag naar het e-mailadres. "Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken." is het antwoord en de toon voor de dag is gezet, de ontspanning is er en er wordt enorm gelachen.

We verlaten de Marina en zetten koers richting Amsterdam Rijn kanaal. De zoon van onze vaargast woont al wat langer in Amsterdam en heeft ook zijn atelier op Java-eiland. Hij vertelt over de hoogbouw waar we aan voorbij varen en de volgende opmerking vliegt alweer door de kuip. Mijn moeder zou gezegd hebben; “als je daar je stofdoek buiten het raam uitklopt en je laat hem vallen… dan heb je een probleem!”.
Ja, ALS heeft haar al veel ontnomen, maar haar geest is kristalhelder.

Onze vaargast voelt zich bevoorrecht dat ze jong oma mocht worden, maar wat zou ze haar kleinkinderen graag groter zien worden. We passeren het Stenen Hoofd, het havenkantoor, het centraal station en scharrelen langs Java-eiland richting Amsterdam Rijn kanaal. Aan onze linkerhand passeren we ter hoogte van Loods 6 kompas eiland, daar werden vroeger kompassen gesteld en gekalibreerd.

In het begin van de middag varen we langs de nieuwe woning van de zoon van onze vaargast. We worden begroet door de familieleden die we op de steiger achter lieten. Een hartelijk welkom volgt, compleet met een face-time rondgang door het huis. Nadat we de nieuwe woonark uitgebreid hebben bewonderd, zetten we koers naar Nieuwendam. Dat is voor onze gasten altijd een openbaring. Dit is ook Amsterdam. We zijn hartelijk welkom aan de passanten steiger van de jachthaven aldaar. De oudste jongedames hebben even geholpen de lunch gezellig op te maken en alle heerlijks op tafel te zetten. Dank dames! En de volgende uitspraak konden we noteren: “Dit is echt te lekker! Zoveel zin in! Het is ongelooflijk, één mailtje naar Stichting Vaarwens en dan krijg je dit allemaal”.

We groeten de havenmeester en vervolgen onze weg richting Amsterdam Marina, maar niet nadat we eerst nog een mooie selfie hebben gemaakt in de donkere ramen van een van de prachtige woonarken die daar liggen.

Terug op het IJ wordt een kleinzoon achter het stuur gezet. Hij vaart vaart ons keurig achter het centraal station langs. "Mag ik ook?" vraagt de kleindochter. En uiteindelijk vaart zij ons veilig naar de Amsterdam Marina. Voldaan stelt zij vast: “Het is nog niet zo makkelijk”

Lieve familie, wat hebben we met elkaar een mooie dag mogen beleven en wat was het fantastisch dat onze vaargast op deze manier het huis heeft gezien waar haar zoon en zijn vriendin binnenkort gaan wonen.

Dank voor jullie mooie uitspraken en het ‘gewoon jezelf zijn’.

Wij wensen jullie nog zo veel mogelijk mooie herinneringen met elkaar te maken!

Vaarwel!
Auteur Vaarwens/ Frouk

Dagschipper Frouk, boots Ingrid en Ed voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag