Vaarwens 1381 op 28-08-2024

Haven in Haven uit1381 Joop 10

Het is in alle opzichten vandaag een stralende dag. Schipper David en Boots Wijnie zijn allebei lekker op tijd aan boord en de Vaarwens glimt in de zon aan de steiger van de Marina. Broodjes van de Hema zijn ook al aan boord dus bij een kopje koffie wachten wij rustig op onze gast van vandaag. Joop (geb. 1931) komt met zijn dochters aan boord. Joop heeft slokdarmkanker en de laatste tijd neemt zijn gezondheid snel af. Echt haast is er niet met de wens, maar nu Joop in het hospice ligt zou het toch wel mooi uitkomen om een dagje te varen.

Om 10.00 uur arriveert de WensAmbulance Noord-Holland keurig op de haven. Joop straalt al bij de eerste ontmoeting en dochters Annemarie en Paula zijn meegereisd met ambulancemedewerkers Aaldert en Saskia in de ambulance. De derde dochter Brenda blijkt al enige tijd lekker op de steiger van het zonnetje te genieten, dus we zijn compleet. De dag kan beginnen.

Joop is in zijn werkzame leven 42 jaar kapitein geweest op een sleepboot in de Amsterdamse haven bij de KNSM en bij de firma Goedkoop. Hij heeft heel wat schepen begeleid van IJmuiden naar de havens en naar de Oranje Sluizen. De route van vandaag is ook gelijk duidelijk, zo ver mogelijk naar IJmuiden en zoveel mogelijk havens in. Dus dat gaan we doen, Haven in en Haven uit. Vanwege Joop zijn dieet rent Wijnie nog even naar de HEMA voor wat proviand aanvulling terwijl de familie kan genieten van het eerste kopje koffie en de soesjes. Joop kan gelukkig ook een beetje lopen en heel goed zitten dus de rolstoel komt mooi van pas en we zetten hem gelijk op de verhoging naast David.

Om 11.00 uur varen we uit, is het toeval of niet, maar de eerste meters vliegt er een vlinder met ons mee. De dochters vertellen dat hun moeder dol was op vlinders en dat zij na haar overlijden vaak vlinders zien op bijzondere momenten, laat vandaag dan zo’n dag zijn…….

Vanwege het mooie weer kan de tent achter fijn open en is het bankje voorop een gouden plek voor de zussen. Wat genieten wij vandaag van elkaar maar vooral van de verhalen van Joop. Hij bezit zoveel kennis, geen enkele boot heeft geheimen voor hem. Natuurlijk kijkt hij ook zijn ogen uit want de havens zijn in de afgelopen jaren natuurlijk enorm veranderd maar de kern blijft hetzelfde, schip erin, lading eruit, lading erin en schip er weer uit. Het valt ons op dat er tegenwoordig meer duwboten zijn dan slepers, maar Joop helpt ons uit de droom, die slepers hebben een duwinstallatie voorop gekregen en een beweegbare brug, maar het onderschip is gewoon een oude sleper hoor!

Natuurlijk varen wij ook even richting Centraal Station en hopen we een klein stukje van De Amsterdam te zien. Joop heeft de replica destijds naar zijn plek bij het Scheepvaart Museum gesleept. Dat was een bijzondere klus. Wij komen vandaag niet verder dan een glimp van de twee masten, maar toch. Joop vindt het allemaal leuk maar herkent weinig van de oude stad en wil eigenlijk wel terug richting Mercurius haven en verder. Goed idee, dus roer om, nog even langs het monument op de kop van Java-eiland en dan langs het moderne Amsterdam Noord tussen alle pontjes door richting IJmuiden. Bijzonder dat een man van zo’n respectabele leeftijd nog zoveel weet van zijn varende beroep en daar ook zo graag over vertelt. In het hospice heeft hij foto’s aan de muur waardoor de vrijwilligers daar ook al veel verhalen hebben gekregen en gaandeweg een stuk wijzer zijn geworden.

De Vaarwens krijgt overal toestemming om te varen, maar aanleggen is dan weer een ander verhaal, dus we besluiten om al varend te lunchen. Joop gaat aan de tomatensoep en een Vlaflip en wij genieten van de broodjes. De sfeer aan boord is zo ongedwongen, iedereen vindt lekker zijn plekje, praat met die dan weer met die en Aaldert en Saskia passen er precies bij. Als wij rond 15.00 uur weer de Marina naderen kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Joop is nog steeds fit, praat nog steeds over zijn prachtige beroep en de dames zijn lekker bijgekleurd.

Het aanleggen gaat soepel, hoewel Wijnie volgens Joop een oude wijven worp doet met de tros… Hij heeft gelijk want David moet er aan te pas komen om met een goede worp de lus van de tros om de paal te leggen. We nemen op de steiger afscheid met een welgemeende knuffel want wat hebben we een heerlijke dag samen gehad.

David en Wijnie maken nog schoon schip met een grote glimlach op hun gezicht en eerlijk is eerlijk ook een paar zweet druppels om de neus want 30 graden is best warm zo eind augustus

Vaarwel Joop, het ga je goed.

Auteur Vaarwens / Wijnie

Reactie van dochter Annemarie:

Wat hebben we een fantastische dag beleefd vandaag. Graag wil ik een kort verslag vanuit onze kant geven Onze verwachtingen zijn volledig overtroffen. Het is onvoorstelbaar dat jullie dit kunnen doen middels giften en sponsoren. Uiteraard hebben wij een kleine gift gedaan.

'Vandaag hebben we met stichting Vaarwens en WensenAmbulance Noord Holland een onvergetelijke dag beleefd. Mijn vader was ruim 40 jaar sleepbootkapitein en vertelde de afgelopen paar weken voortdurend over zijn tijd als schipper bij de KNSM en Rederij Goedkoop en hoe hij de boten binnensleepte. Toen Marieke Zwart van Hospice in Vrijheid mij de tip gaf om een Vaarwens aan te vragen, twijfelde ik daar niet over. Hij keek zó uit naar deze dag en vertelde het aan iedereen die het wilde horen.

De dag zelf was fantastisch. Het weer was prachtig, en onze vader straalde naast kapitein David. Voor ons als dochters was het een dag die we altijd zullen koesteren. Het gaf ons even de ruimte om aan iets anders te denken, te ontspannen en samen te zijn in een andere setting dan ziekenhuis of hospice. We werden de hele dag geweldig verzorgd door bootsvrouw Wijnie, met heerlijke hapjes, drankjes en een uitstekende lunch.

De vrijwilligers van stichting Vaarwens en stichting WensenAmbulance straalden liefde en zorg uit, niet alleen voor onze vader, maar ook voor ons. Namens mijn vader en zussen wil ik jullie enorm bedanken voor deze prachtige en liefdevolle dag!'

Nogmaals heel, heel erg bedankt!

Dagschipper David en boots Wijnie voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag
Wensenambulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers