Vaarwens 1327 op 23-05-2024

“Het voelt heerlijk om weer eens te varen.”1327 Hans 10

Vandaag varen we met onze vaargast Hans (geb. 1935), zijn dochter Marchje en haar vriendin Hillie. Ook maakt Marleen vandaag haar eerste reis als boots, om ervaring op te doen en wellicht toe te treden tot onze mooie groep vrijwilligers. Boots Lyda zal haar hierin wegwijs maken. Ons gezelschap komt mooi op tijd aan en we nemen de rolstoel mee naar de parkeerplaats. Maar dat blijkt niet nodig te zijn. Hans kan nog goed lopen en met de rollator loopt hij probleemloos naar de Vaarwens.

De koffie pruttelt, soesjes staan klaar, altijd een mooi begin van de vaarwensdag. Hans spreekt de wens uit graag een keer naar de Zaanse Schans te willen dus ook daar zijn we snel uit. Hans komt op mij over als een erudiete man, en gezien zijn respectabele leeftijd van 89!, een man met een schat aan levenservaring. De gesprekken komen gelijk op gang en al snel verklapt Hans dat wij hem eigenlijk allemaal wel kennen... Hij heeft nl. jaren voor Aviko gewerkt en heeft Rösti op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Hoe grappig is dat. Hans mag graag schilderen en laat ons een foto van een aquarel zien van molens aan de Zaanse Schans die hij aan de hand van een foto uit onze brochure heeft gemaakt.

We gooien de trossen los en zetten koers richting Zaandam. Tot drie jaar geleden had Hans zijn eigen scheepje en nadat we de A’dam Marina verlaten hebben, kruipt hij gelijk achter het roer. ‘Het voelt heerlijk om weer even te varen’, zegt hij. Probleemloos stuurt hij de Vaarwens naar de Wilhelminasluis. Hans heeft wat met bootjes, hoe kan het ook anders als je in Friesland geboren bent. Hij vertelt een mooi verhaal waarbij hij met een vriend met een stalen bootje het wad over wilde steken naar Terschelling. 60’er jaren, geen handige apps of andere hulpmiddelen, gewoon de boeien volgen toch Hans...:))?

Hans is dus geboren in Friesland, heeft diverse omzwervingen gemaakt waarvan één hem destijds door zijn toenmalige werkgever Olivetti een aantal jaren in Zuid-Afrika heeft doen belanden. Hier is dochter Marchje geboren en dat waren bijzondere tijden toen, in de tijd van apartheid in Zuid-Afrika, zoveel blijkt wel uit de verhalen. Maar duidelijk is dat Zuid-Afrika een apart plekje in het hart van Hans inneemt, hij is inmiddels 7-8 keer terug geweest. De laatste keer was in januari ’24, 89 jaar, op eigen houtje naar Zuid-Afrika, auto huren en gewoon gaan en genieten. ‘Ik hoop dat ik dat nog kan op die leeftijd’, denk ik stiekem.

Hans ging gezond heen maar na thuiskomst bleek het na een doktersbezoek foute boel. Zelf woonachtig in Doetinchem maar sinds 5 weken verblijft Hans inmiddels in Hospice Demeter in De Bilt, waar hij het zeer naar z’n zin heeft. Zo is dat voor zijn 2 dochters en zoon wat beter berijdbaar. Ook daar werken veel vrijwilligers die met veel liefde en toewijding de zorg voor de medemens op zich nemen. Ook het eten is prima en hij is eigenlijk weer wat opgeknapt sinds zijn verblijf daar.

Inmiddels varen we rustig met een klein zonnetje over de Zaan en Marchje en Hillie genieten van onze 1e rang op het voorschip. We besluiten na het afmeren bij houtzaagmolen Het Jonge Schaap eerst van de lunch te genieten, die Lyda en Marleen verzorgd hebben. Daarna brengen we een bezoek aan de molen waar we een uitgebreide uitleg van de molenaar krijgen. Hans geniet van zijn bezoek aan de houtzaagmolen.

De lucht breekt steeds meer open en met een heerlijk zonnetje beginnen we aan de terugreis. Onze gasten verblijven heerlijk op het voordek en vinden het helemaal niet erg dat we wat langer op onze schutting moeten wachten...:). Boots Marleen stuurt het laatste stukje richting Marina en dan komt er alweer een einde aan deze mooie dag.

Hans, Marchje en Hillie, het was ons een groot genoegen jullie aan boord te hebben. Bedankt voor de openheid en mooie verhalen!

Vaarwel Hans, en die zak rösti in de supermarkt zal altijd deze dag in mijn herinnering oproepen.

Auteur Vaarwens / Hans

Reactie van vaargast Hans:

Wat een mooie tocht over het IJ en de Zaan. En ook nog mooi weer! We hebben gezien hoe een houtzaagmolen werkt.
Marchje (mijn dochter) en Hilly (haar vriendin) vergezelden mij.
Schipper Hans heeft ons met twee helpers veilig teruggebracht in de haven.
Bedankt "Vaarwens".
Hans Woudstra

Met dank aan :
Dagschipper Hans en bootsen Lyda en Marleen voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten…

Hans 100