Vaarwens 1328 op 24-05-2024

Dikke vette buien verwacht….1328 Niek 10

Onze vaargast is Niek (geb. 1936)) uit Hilversum. Hij is in het laatste stukje van zijn leven aangekomen. Hij komt samen met zijn kleindochter, zoon, dochter en schoonzoon. Een andere dochter (die deze vaardag geïnitieerd heeft) kon er vandaag helaas niet bij zijn.

Niek heeft in zijn leven heel wat tijd op het water vertoeft. In zijn jonge jaren aangemonsterd bij BP en gewerkt in de machinekamer van een tanker (mooie jaren…). Later voor de vrije tijd, een Tjalk van de bruine vloot en kleinere bootjes op de Loosdrechtse plassen. Zijn grote wens is nog een keer het water op. Gelukkig is daar de WensenAmbulance NH, die hem samen met zijn schoonzoon bij het hospice in Hilversum op kon halen.

Boots Aleid en Schipper David maken het schip klaar. Frouk komt nog even langs om te foerageren.

Een mooi verslag van Schipper David:

Qua weersvoorspellingen is het een rare dag, ze geven flinke buien aan. Onze gasten arriveren ruim op tijd bij de Vaarwens. Tijdens de koffie/thee en soesjes hebben we de gebruikelijke briefing over het ontstaan van Vaarwens en het reilen en zeilen aan boord. We bespreken onze bestemming. Gezien de voorspellingen gaan we niet richting het IJmeer, maar kiezen we voor de Zaanse Schans. Niek heeft veel over de molens gehoord maar er nog nooit één van binnen gezien. Op naar de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’.

Koers richting de Wilhelminasluis. Het schutten gaat snel en de bruggen gaan één voor één voor ons open. We varen zonder vertragingen naar de Zaanse Schans, waar we aanleggen bij de houtzaagmolen. Ons gezelschap komt na het bezoek aan de molen zeer enthousiast weer aan boord.

Buienradar geeft aan dat er veel ‘donkerrood’ aankomt. De schipper (ik dus) kiest ervoor om al van wal te gaan en de lunch al varend te nuttigen op de terugweg naar Amsterdam. We sluiten aan bij een vrachtschip en varen zonder oponthoud retour. Er wordt heerlijk gekeuveld, gelachen en genoten van de top lunch. Niek geniet met volle teugen. Na de lunch is Niek moe en krijgt op de brancard een eerste klas uitzicht naast de stuurstand.

Het voorspelde weer blijft uit. Dus nog het IJ op. Het Veronica schip, BOTEL, dure appartementen, A’DAM toren, Eye, Centraal Station, 2 reusachtige cruiseschepen etc... Na dit alles gezien te hebben, terug naar de Amsterdam Marina. Het werd wat stiller aan boord, iedereen zo met zijn eigen gedachten.

Niek, mooie mensch, het was een geweldige dag en fijn dat je er zo van hebt genoten. Bij het afscheid een brede glimlach, warme handdrukken en waterige ogen. Het was een dag waarin we mooie herinneringen hebben gemaakt.

Vaarwel!

Auteur Vaarwens / David

Boots Aleid en dagschipper David
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag