Vaarwens 1329 op 26-05-2024

Toch nog een Vaartocht...1329 Kees 10

Op deze zonnige zondagmorgen wachten we op onze vaargast Kees (geb. 1948) die aan boord gebracht wordt door de Wensambulance Brabant.

Kees had lange tijd een grote wens. Graag wilde hij een cruise naar Scandinavië maken met zijn vrouw Anny en vrienden Peter en Helma.  Maar het lot besliste helaas anders. Kees hoorde kortgeleden dat hij ernstig ziek is en helaas is hij niet meer te behandelen. Zoonlief Harry kwam ter ore over de Vaarwens en zo werd het toch nog een dagcruise voor het viertal met het Vaarwensschip.

Om 11:00 uur komen de gasten aan boord en het zonnetje staat hoog aan de hemel. Schipper Rochus heet de gasten welkom en er wordt besloten om naar de Zaanse Schans te varen.  Het weerbericht voor de middag, belooft vooralsnog niet veel goeds. Maar dat mag voor ons de pret niet drukken, onder het genot van een kopje koffie varen we de Amsterdam Marina uit.

Het is niet al te druk op het kanaal met beroepsvaart, wel een paar jachtjes. Er wordt gezwaaid en duimpjes opgestoken. De Zaan is ook altijd een mooi stuk water met veel geschiedenis wat o.a. betreft graan en cacao overslag.

Bij de Zaanse Schans is het echt feest, wat een spektakel, alle molens draaien en 1 molen is extra versiert met ‘50’ er op. Dit heeft zo moeten zijn, Kees en Anny zijn namelijk 50 jaar getrouwd!

We varen een rondje richting Wormerveer en daarna maken de Vaarwens vast bij de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’, waar we met elkaar van een heerlijke lunch genieten. Voor Kees is het te intensief om de molen te bezoeken, dus houden we dat voor gezien.

Een pittig regenbuitje verrast ons even, maar verder is het prachtig weer. Na de lunch varen we weer rustig terug naar Amsterdam. Kees en Anny en hun vrienden genieten zichtbaar van deze vaartocht. Er is een gezellige Brabantse sfeer aan boord. Het is een dag met een lach en een traan.

Wij zijn blij dat we deze dag voor jullie mochten organiseren en invullen.

Vaarwel Kees en we wensen jullie kracht toe voor de komende tijd!

Lieve nautische groet van schipper Rochus en boots Pam.

Auteur Vaarwens / Pam

Kees: † 04-06-2024

Dagschipper Rochus en boots Pam
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag