Vaarwens 1332 op 30-05-2024

1332 Rita 10Op pad met de zes musketiers

Vandaag zijn Wouter, Elly en Lucas op pad met Rita en haar vijf mantelzorgers. In de informatie vooraf kregen we te lezen dat het niet goed gaat met de gezondheid van Rita, maar dat ze veel zin had om een dag te varen en haar vrienden mee te nemen aan boord. Rond kwart over 10 kwam het gezelschap aan, ze waren op eigen gelegenheid naar de Marina gereden. Gelukkig hoefden ze niet lang te rijden want ze kwamen uit Amsterdam en omgeving.

Ze hadden zich goed ingelezen, want ze wisten al van alles over de boot en Stichting Vaarwens. Na de koffie en het gebruikelijke praatje van de schipper werd er door Rita gekozen voor een tocht naar de molens van de Zaanse Schans. Daar was ze in haar vroege jeugd ook een keer geweest. Dus de paarden gestart en op weg naar de Schans.
Vol interesse werd er gekeken naar alle activiteiten op het water en er was tijd voor een praatje. Wij willen ook graag weten wie we aan boord hebben. Het blijkt dat de groep elkaar kent al meer dan 40 jaar kent van de bijeenkomsten van de PvdA. Ze zorgen goed voor elkaar en nu er één musketier ziek is het: één voor allen en allen voor één. Varen hebben ze ook gedaan, zeilen in Friesland en een gezamenlijke boot op het Muiderzand.

Rita kan het goed volhouden in de rolstoel van de Vaarwens en geniet op het voordek van de huizen aan de Zaan. Gelukkig zaten de bruggen en de sluis aardig mee, zodat we op tijd bij molen Het Jonge Schaap aan de steiger lagen, waar we heerlijk van de prachtig opgemaakte lunch konden genieten.
Tijd om uit te buiken was er niet, want de zes wilden allemaal de molen bezoeken. Voor Rita wel lastig, want het pad was voor haar wel hobbelig en dus pijnlijk. Toch zijn we in de molen geweest waarvan de wieken dapper draaiden, maar er was net een beetje te weinig wind om goed door te zagen. Twee musketiers waren zeer geïnteresseerd, want die waren zelf bestuursleden geweest van een molenvereniging.

De terugreis richting Amsterdam ging vlot, tot aan de spoorbrug, daar moesten we wel even wachten. Daarna snel richting Amsterdam, daar zou het cruiseschip Jewel of the Seas vertrekken met een collega van Wouter als loods. We waren op tijd, alleen het schip vertrok wat later, dus voldoende tijd om deze reus van dichtbij te bekijken. De loods had ook voldoende tijd om ons scheepje van boven te fotograferen.
Toen was de pap wel een beetje op en werd het tijd om terug te keren naar de thuishaven. Op het laatste stukje liepen we een vrachtschip op met de naam Rita, net als de naam onze gast. Rita meerde aan bakboord af en de Vaarwens, met Rita aan boord, aan stuurboord.
Zo kwam er een eind aan een mooie dag met zes mensen die oog voor elkaar hebben en elkaar steunen in voor en tegenspoed.

Vaarwel Rita
Auteur Vaarwens / Lucas

Dagschipper Wouter en bootsen Elly en Lucas voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Rita 102
Rita 103