Vaarwens 1333 op 05-06-2024

De Grote Havenrondvaart1333 Hans 10

Onze vaargast vandaag is Hans (94 jaar). Hans wil nog wel, maar het lichaam wil steeds minder. Hans heeft vroeger veel gezeild en volgens dochter Heike, die de wens heeft aangevraagd, zou hij heel graag nog een keer het water op willen. Vandaag is het zover. Hans komt naar Amsterdam met Heike en haar partner Harry, zijn kleinzoon Xaime, en de Poolse zorg au-pair Ilona, die overdag voor Hans zorgt. Dochter Heike doet dit in de nachten, want alleen wil het toch echt niet meer lukken. Best zwaar allemaal. Voor iedereen zal dus een dag op het water met een lekker zonnetje goed doen. Dat is een bewezen recept.

Een mooi verslag van schipper René:

Om kwart over 10 zijn boots Françoise en schipper René aan boord om de Vaarwens klaar te maken voor de vaarwens van vandaag. Het belooft een prachtige dag te worden, maar niet al te warm. Onze gasten komen wat later (rond 11.30 uur) en we verwachten ook redelijk vroeg weer terug te zijn in de Marina, want Hans heeft niet zoveel energie meer.

Om half elf gaat echter de telefoon al. “We zijn er over 10 minuten”. We moeten dan ook even flink opschieten. De koffie wordt snel gezet en even later komt de rolstoeltaxi met onze gasten aan. Met z’n allen gaan we aan de koffie met lekkers. We vertellen over de stichting, en de bijzonderheden van de boot en overleggen vervolgens wat we gaan doen.

Omdat moeilijk in te schatten is hoeveel energie Hans vandaag heeft, besluiten we niet te ver te gaan en een soort van grote havenrondvaart te maken zodat we altijd snel back-to-base kunnen.
We gooien daarom direct de trossen los en zetten koers richting C.S. Hans zit naast me op de verhoging om goed naar buiten te kunnen kijken, maar het energieniveau laat behoorlijk te wensen over.

We varen door de IJ-haven, langs de Sumatra- en KNSM-kade en vervolgens door de Ertshaven en Entrepothaven. Er is heel veel te zien en alles is zó 100% anders als toen schipper René zelf nog op zee zat. Geen loodsen en schepen meer, maar appartementen en plezierbootjes. We mogen echter nergens afmeren volgens de borden. Trek hebben we echter wel. Gelukkig is Post Schellingwoude zo vriendelijk om ons toe te staan af te meren op de zuidelijke remming voor de lunch, die Françoise klaar heeft gemaakt. Het smaakt ons prima en na een klein half uurtje besluiten we onze rondvaart voort te zetten.

We maken de achterzeilen open, want we hebben nu wind tegen en dan zit je daar heerlijk uit de wind. Dat was een gouden greep. Hans zit daar heerlijk uit de wind in het zonnetje en de frisse lucht en het water zo dichtbij doen wonderen. Daar krijg je echt een power-boost (of ook wel een Vaarwens-boost) van. We varen zijkanaal K in naar Nieuwendam en iedereen geniet. Vervolgens gaan we terug achter het C.S. langs richting Mercuriushaven waar drie dikke bulkcarriers afgemeerd liggen die met drijvende kranen worden gelost. Het lijkt wel of Hans steeds meer energie krijgt, want het knikkebollen is sinds hij op het achterdek zit echt voorbij.

De taxi is wat later dus we zetten koers naar de Coenhaven, want een toegift is op zijn plaats en daar hebben we tijd en wat belangrijker is, de energie voor! We varen vervolgens langs de Galaxy en de drijvende hotels die klaar gemaakt worden voor asielopvang. Dan toch maar terug richting Marina om niet te laat te komen voor de taxi. Even na 3 uur liggen we vast en we praten nog wat na in afwachting van de taxi.

Het was een prachtige dag en een woord van dank richting Xaime is op zijn plaats, want hij heeft driekwart van de tijd achter het roer gezeten.

Hans bedankt voor je aanwezigheid en jouw dierbaren bedankt voor de gezelligheid en de goede gesprekken. We wensen jullie allemaal een mooie tijd en mooie herinneringen toe in de nog resterende tijd.

Vaarwel Hans,

Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René en boots Françoise voor hun inzet.
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaarwens.
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
HEMA Amsterdam voor het gedeeltelijk sponseren van de lunch.
Post Schellingwoude voor het beschikbaar stellen van de ligplaats voor de lunch.
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Hans 103
Hans 104