Vaarwens 1335 op 07-06-2024

Feest! 50 jaar getrouwd1335 Wim 10

Waar een rondje wandelen in Hattem allemaal wel niet toe kan leiden... Stien en haar vriendin liepen altijd rondjes in Heerde maar dat verveelde hen en daarom dachten ze, we gaan eens naar Hattem. Meteen liep Stien onze vaargast Wim (geb. 1952) tegen het lijf! Echt liefde, getrouwd in Heerde en vandaag vieren ze hun 50e trouwdag! Een versierd schip wacht hen op, ze zijn goed op tijd in hun gehuurde busje uit Wapenveld vertrokken. Zoon Erik is van de partij en ook zoon Leo met zijn Jolanda en hun twee kinderen Milan en Elise.

Na de koffie en het praatje van schipper Klaas, kan Milan gelijk aan de bak. Hij leert in rap tempo de landvasten los te gooien, stootwillen binnen te halen en een mastworp te knopen. Maar dat is niet alles. Hij blijkt een zeer goed gevoel voor het stuurwiel te ontwikkelen en staat vele malen achter het stuur. Knap gedaan!

Het is een schitterende dag en al gauw kruipt een deel van de familie op het heerlijke bankje op de voorplecht. Milan stuurt de Zaan op omdat besloten is naar de Zaanse Schans te varen. Milan stuurt ook nog even het zijkanaal in waar veel asielboten liggen. Dit kanaal loopt dood, dus behendig keert hij het schip. De familie verbaast zich over de tientallen vliegtuigen die over komen, op weg naar Schiphol. Dat zie je niet zo snel in Wapenveld!

Iedereen is goed geluimd en Wim kwebbelt ook honderduit. Hoe hij altijd als schilder gewerkt had en een tijdje nadat hij gestopt was, werd hij ziek. Hersteld, maar nu is de kanker helaas teruggekomen. Wim en Stien zijn ontzettend actief met vele leuke hobby's. Naast de puzzel verslaving wonen ze vele oudhollandse festijnen bij in oudhollandse kleding, zoals bijvoorbeeld het Dickens festijn in Deventer. Heel erg leuk om al die foto's te zien! Maar dit is niet alles. Wim en Stien hebben een krantenwijk en hoewel Wim niet meer altijd mee kan, steunt hij Stien toch als het even kan. Wim was ook scheidsrechter zaalvoetbal en adviseerde mensen op vrijwillige basis over belastingzaken. Kortom, te druk met leuke dingen om niet met de volgende chemo te beginnen!

We zijn inmiddels bij de Wilhelminasluis aangekomen waar we vlot kunnen schutten. Schipper Klaas vertelt honderduit over de Zaanstreek, zijn geboortegrond. Aangekomen bij de Zaanse Schans gaat iedereen van boord om een rondje te lopen. Dit is ontzettend leuk, veel toeristen wel, maar gelukkig niet te veel. Ondertussen wordt de lunch klaargezet want iedereen heeft behoorlijke trek gekregen. We varen verder de Zaan op en halen een Hemels ijsje in de Zaanbocht. Wim heeft al wat leuke posts op facebook gezet van deze bijzondere dag.

Het wordt tijd om terug te keren naar de Amsterdam Marina. Iedereen is moe maar voldaan, het zonnetje blijft zijn best doen, het is heerlijk warm. Elise is heel erg moe want die kwam net terug uit Parijs met haar school, hoe fantastisch was dat.

Iedereen geniet van elkaar en wat mooi om te zien dat deze familie zo hecht is! Ze wonen in een straal van 1 kilometer van elkaar dus iedereen kan er altijd voor een ander zijn.

Wij danken jullie voor de mooie donatie die jullie deden. Stichting Vaarwens draait op vrijwilligers dus deze geste is van harte welkom! Heel veel plezier met het boek van Evert Stel "Als zoenen water waren". Wij hebben gezien dat jullie heel veel water voor elkaar hebben!

Auteur Vaarwens / Nella

Wim: † 22-08-2024

Dagschipper Klaas en boots Nella voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag