Vaarwens 1336 op 12-06-2024

Genieten met een grote G…1336 Regina 10

Vandaag is onze gast Regina een dame van 76 jaar. Regina is ongeneeslijk ziek en gaat snel achteruit. Ze geniet nog enorm van dingen ondernemen wanneer dat kan. En vandaag gaat ze genieten van haar vaardag.

Een mooi verslag van schipper Arjan:

Schipper Arjan is vroeg van huis gegaan om de bekende files voor te zijn en was al om kwart over 7 aan boord van de Vaarwens om alles op het gemak gereed te maken en na te kijken voor deze vaardag. Boots Marjon heeft minder geluk in het verkeer en was pas tegen half 10 aan boord, wel heeft ze de lunch bij de Hema al gehaald. Het wordt onze eerste dag samen en volgens onze informatiemail konden we de gasten rond kwart over 10 verwachten op de haven, we hadden dus nog even tijd voor een kennismaking en een kopje koffie…… dachten we.

Een kwartier later zagen we 4 mensen op de steiger kijken naar onze boot en foto’s maken, het zal toch niet…?  Jawel hoor daar waren onze gasten al! Schipper Arjan gaat aan wal om kennis te maken en boots Marjon gaat snel de kombuis in om het koffieapparaat zijn werk te laten doen. Onze vaargaste Regina heeft echtgenoot Marius en goede vrienden Hetty en Richard meegenomen om vandaag nog mooie herinneringen te maken.

Boots Marjon heet iedereen welkom aan boord en heeft het Vaarwensverhaal gedaan, waarna Arjan aan de beurt is om de paar huisregels die we hebben, door te nemen. Ze moesten beloven zich in ieder geval aan de belangrijkste regel te houden dat is GENIETEN VAN DE DAG! Dat de gasten zo vroeg aan boord zijn, heeft wel als voordeel dat we mooi op tijd kunnen vertrekken, na de mogelijkheden besproken te hebben, wordt er unaniem gekozen voor een tocht richting de Zaan.

De trossen gaan los, de fenders binnen en we kunnen vertrekken. We verlaten de jachthaven en draaien stuurboord uit richting de Zaan, de Sluis in Zaandam heeft ons al aan zien komen en heeft de sluis al gereed staan, de bruggen gaan stuk voor stuk voor ons open. We zijn daardoor zo vroeg bij de Zaanse Schans dat schipper Arjan besluit nog even door te varen tot de Zaanbrug in Wormerveer en te keren bij de rijstfabriek van Lassie om daarna aan te meren bij de houtzaagmolen Het Jonge Schaap.

Inmiddels is het tijd om te lunchen. De door boots Marjon vakkundig op tafel getoverde lunch vindt gretig aftrek. Het valt schipper Arjan op, dat onze gast Regina opvallend vaak Ineke wordt genoemd en moet daar toch even het zijne van weten…. Wat blijkt? Regina is een van haar doopnamen die op onze administratie vermeld staat maar haar roepnaam is Ineke… ok dat weten we dan ook weer. Na het eten wil Ineke even rusten op de bank. Marjon is bij haar gebleven en Arjan bezoekt met de andere vaargasten de molen bezoeken. De mannen van het Jonge Schaap vertellen met zoveel passie over de houtzaagmolen, dat iedereen aandachtig staat te luisteren.

En dan is wel tijd geworden om te vertrekken om zo de opening van de Spoorbrug te halen en op tijd terug te zijn in de haven voor de taxi die onze vaargasten weer komt ophalen. Tijdens de terugweg valt Ineke in haar stoel in slaap, de koek is zachtjes aan op voor vandaag. Buiten de sluis op het Noodzeekanaal zijn grote golven door een passerende sleepboot, door het slingeren van de Vaarwens wordt Ineke wakker, mooi op tijd om nog even te genieten voor we terug zijn in de haven.

De taxichauffeur belt dat hij er bijna is, nou dat is mooi want wij ook.

Bij het afscheid vraagt Marjon of onze gasten een beetje genoten hadden vandaag. Nee was het antwoord … niet een beetje maar “Heel erg genoten”! Kijk dat geeft ons dan weer een goed gevoel want daar doen we het voor. Wij hebben op onze beurt van jullie genoten!

Ineke, Marius, Hetty en Richard bedankt dat we jullie mochten leren kennen.

Sterkte met alles en Ineke blijf nog maar een tijdje bij ons!

Auteur Vaarwens / Arjan

Reactie van onze vaargasten Ineke en Marius:

Vandaag gebruik gemaakt van de uitnodiging van de Stg Vaarwens om een vaardag mee te maken. Om 10:15 werden wij en onze 2 vrienden verwelkomd door stuurman Arjen en gastvrouw Marjon. Wij mochten de bestemming uitkiezen en dat werd de Zaanse Schans. Prachtige tocht met mooi weer. Daar aangekomen de houtzaagmolen bezocht; heel interessant. Aan boord genoten van een heerlijke lunch (met dank aan sponsor HEMA). Daarna weer retour naar de Marina haven in Amsterdam, waar we om 15:30 aankwamen. Wij kijken terug op een fantastische tocht op een heel mooie boot met de toppers Arjen en Marjon, die ons de hele dag in de watten hebben gelegd.

Heel hartelijk dank,
Ineke en Marius van der Spruijt

Dagschipper Arjan en boots Marjon voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag