Vaarwens 1338 op 17-06-2024

Met en van elkaar genieten met een grote G1338 Wicher 10

Vandaag krijgen wij Wicher en zijn gezin aan boord. De wens is aangevraagd door de schoondochter van Wicher en zij vertelt ons dat er enige haast is omdat de laatste berichten niet optimistisch zijn. Liefst op Vaderdag een mooie dag voor vader, moeder en de drie zonen. Vanwege de zondag lukt het niet op Vaderdag, maar wel direct op de maandag daarna. Dat blijkt een goede keuze want het weer is voor het eerst sinds tijden heel vriendelijk, beetje wind nog, maar geen regen en in de loop van de dag zelfs een stralend zonnetje. We gaan er samen van genieten.

En genieten doen we ondanks de beperkingen. Wicher heeft de prachtige leeftijd van 87 jaar, maar is helaas door een bedrijfsongeval al sinds zijn 40ste blind. De laatste tijd zijn daar diverse ongemakken bijgekomen en wordt het leven er niet gemakkelijker op. Zijn zorgzame vrouw Lenie wijkt vandaag niet van zijn zijde, zoals zij dat overigens al 65 jaar(!) niet doet. Lenie en Wicher komen uit Giethoorn. Toen bleek dat Wicher geen ambitie had om het boerenbedrijf over te nemen van zijn vader, moest het gezin met inmiddels drie zonen gaan verkassen ten einde werk te vinden. Het werd Zaandam, waar Wicher ging werken bij Honig. Zoals gezegd werd een bedrijfsongeval hem noodlottig en veranderde het leven van het gezin. Wicher werd afgekeurd, maar Lenie zette haar schouders eronder en ging aan de slag. Wel tijdens de schooluren van de jongens want dat er een moeder thuis was als zij uit school kwamen voor een boterham, was heel belangrijk.

Henk, Jan en Appie kennen een leuke jeugd met veel buitenspelen en kattenkwaad. Vissen was een gezamenlijke hobby met pa. En nog steeds wordt er gevist.

Wicher en Lenie hadden een lekker bootje waar zij geregeld mee de plas op gingen, Wicher lekker vissen en Lenie met een borduurwerkje ernaast. Wij zagen het helemaal voor ons en ook toen genoten zij van samen op het water zijn.

Omdat Zaandam wel heel erg bekend is, kiezen we vandaag voor Amsterdam, de Oranjesluizen en Durgerdam. Onderweg is er voor iedereen genoeg te zien. Henk werkt bij een bedrijf in Amsterdam Noord, dus hij weet veel te vertellen over de nieuwbouw en het Amsterdam Noord van vroeger. We griezelen allemaal even bij het zien van de schommel op de A’dam Toren en verbazen ons over het gekrioel van de pontjes bij het Centraal Station. Wicher kan dat allemaal niet zien, maar door onze verhalen weet hij precies waar wij zijn en geniet hij er zeker van mee.

De Oranjesluis laat ons mooi meedraaien met wat binnenvaart, zodat wij na een uur al het Buiten IJ opvaren. In het heerlijke rustige havenkommetje van Durgerdam zijn we te gast aan de passantensteiger en hebben we alle tijd voor de lunch. De HEMA heeft ons weer verwend met heerlijke broodjes. Ons was verteld dat Wicher niet zo heel veel meer eet, misschien een zacht broodje en wat yoghurt, maar tot onze verbazing zien wij hem smullen van yoghurt en drie zachte puntjes, zo zie je maar: water maakt iedereen hongerig.

En zoals dat vaker gaat, met z’n allen aan tafel komen vanzelf de verhalen los. Over Giethoorn en de vakanties daar, de koeien op de boerderij van Opa, vissen bij weer of geen weer, de gebakken eitjes op vrijdag als je uit school kwam enz. enz. Het is natuurlijk ook best bijzonder om ineens weer zo samen met je ouders een dagje op pad te zijn, zonder aanhang (hoe lief ook) en zonder kleinkinderen (ook dierbaar).

Omdat we rekening willen houden met de vermoeidheid en vooral ook met het fileleed besluiten we om niet te laat terug te varen. Met een sluiskolk voor onszelf passeren we weer vlot de Oranjesluizen, zelfs zo vlot dat er nog wel tijd is voor een klein rondje zijkanaal K, Vliegenbos en het Sluisje in Nieuwendam. Zo’n idyllisch stukje midden tussen de industrie blijft bijzonder. Klokslag drie uur meren we weer af in de Marina. Wij nemen afscheid en zijn het er over eens dat wij een fijne dag hebben gehad samen. Wat Lenie betreft had het nog uren door mogen gaan!

Lieve familie wij wensen jullie een mooie tijd samen en hopen dat jullie nog meer van dit soort fijne herinneringen samen kunnen maken.

Vaarwel Wicher, het ga je goed.

Auteur Vaarwens / Wijnie

Reactie van familie Smit:

Wij willen iedereen bedanken die deze dag voor ons heeft mogelijk gemaakt .
Onze vader vond het geweldig ondanks zijn handicap.
Een hele dik plus voor wijnie en rogier super bedankt 👍

Dagschipper Rogier en boots Wijnie voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats