Vaarwens 1339 op 19-06-2024

De vaart eindigt…….1339 Jolanda 10

Vandaag is Jolanda (geb. 1971) onze gast. Samen met zes van haar dierbaren, waaronder haar zoon en vader, komt ze naar het Vaarwensschip. Er is spoed bij want het aardse leven van Jolanda komt zeer binnenkort ten einde. Alles wordt geregeld om nog een mooie dag met elkaar te hebben.

Jolanda kijkt erg uit naar deze dag en pept zich een dag vooraf nog een keer op in het hospice waar zij verblijft. Ze blijft op de vaardag nog wat langer liggen om voldoende energie te hebben voor de tocht.

Terwijl schipper Frouk en boots Johan de Vaarwens in orde maken halen Wil en René van de Wensenambulance Noord-Holland Jolanda op. Om 12 uur komt het hele gezelschap aan op de kade, de sfeer zit er gelijk goed in en de grote glimlach van Jolanda laat zien dat ze erg veel zin heeft in de tocht. Eerst maar even koffie en thee met wat lekkers, terwijl Frouk een welkomstpraatje houdt.

Jolanda vertelt hoe mooi ze het vindt dat haar leven aan het eind nog een nautisch tintje krijgt. Ze heeft in het verleden veel gezeild en afgelopen jaar ook de as van haar moeder over het water uitgestrooid. Ja, voor de familie is het een zeer heftige periode geweest. Vorig jaar overleed Jolanda’s moeder en kort daarna kreeg Jolanda het heftige bericht dat de artsen niets meer voor haar kunnen betekenen. Inmiddels is haar gehoor ook aangetast en proberen we gedurende de dag zo goed mogelijk met haar te communiceren.

Jolanda wil graag richting de Zaanse Schans en dus snel de trossen los. We hebben maar een beperkte tijd dus aanleggen bij de molen gaat helaas niet lukken maar de tocht ernaartoe is ook mooi. “En als het niet meer gaat gooi ik er nog wat extra Fentanyl tegenaan”, ja Jolanda heeft er zin in! De familie komt tot de ontdekking dat het vloeibare voedsel is vergeten. “Ach, er zijn ergere dingen op de wereld”, aldus Jolanda. Wat een positiviteit heeft deze vrouw!

Zoon Ryan neemt al snel het stuurwiel over en laat zien dat hij prima varen kan. Helaas hebben we veel tijdsverlies bij de Wilhelminasluis. We moeten een behoorlijke tijd wachten op een binnenvaartschip, dat ook nog mee moet bij de schutting. Johan verzacht de wachttijd door alvast een heerlijke lunch op tafel te zetten. Jolanda kan alleen nog genieten van ijsjes die we gelukkig aan boord hebben. Ze geniet zichtbaar van alle gebouwen en industrie waar we voorbijvaren terwijl de familie elkaar afwisselt op het bankje op het voordek. Via de luidspeaker geeft Frouk het advies om goed te smeren met zonnebrand.

Blauwe lucht, mooie wolken, draaiende molens; Hollandser kan het niet. We keren bij de molens en gaan weer terug naar de Marina. De wind staat goed en dus wordt de brancard verplaatst naar het achterdek waar de lieve en zorgzame familie, Jolanda gezelschap houdt. Jolanda wil komende dagen nog afscheid nemen van anderen en kijkt terug op de mooie gesprekken die ze nog heeft gehad met haar naasten. Daarna hoopt ze nog op een mooie F1 race zondag (doe je best Max, voor Jolanda!), “daarna is het mooi geweest, het lichaam is op en er is geen kwaliteit van leven meer”. Maar deze mooie dag met elkaar pakken ze haar niet meer af.

Terwijl de toppers van de Wensenambulance de afwas doen (dank voor jullie hulp!), stuurt Ryan het schip weer richting de Marina waar we tegen 16 uur weer aanmeren.

Frouk en Johan nemen op de kade afscheid van een zeer positieve en krachtige vrouw met super lieve en behulpzame naasten. Het ga jullie allen goed, geniet nog de laatste dagen met elkaar en koester de mooie herinneringen.

Vaarwel lieve Jolanda!

Auteur Vaarwens / Johan

Dagschipper Frouk en boots Johan voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag