Vaarwens 1340 op 20-06-2024

Lekker buiten zijn...1340 Paul 10

Het belooft, eindelijk, een mooie droge dag te worden. Hoe fijn voor onze vaargasten, Paul (geb. 1946) die vergezeld wordt door Heidi zijn persoonlijke begeleider van de zorginstelling en haar collega Nancy, die ons keurig vanuit hun taxi op de hoogte houden van hun aankomsttijd op de Amsterdam Marina. Hun vertrek adres is Nijmegen.

Het is even afwachten hoe de taxi aan zou rijden, gezien de wegwerkzaamheden bij de Marina, maar dit geeft gelukkig geen problemen. Het vaardoel voor deze dag moet nog bepaald gaan worden, we hebben als enige restrictie dat we om 15.30 uur weer terug moeten zijn in de haven, vanwege de bestelde taxi. Na overleg met onze vaargasten wordt gekozen voor de Zaanse Schans.

Paul zit in zijn rolstoel op meerdere locaties op het schip zichtbaar in stilte te genieten. Heidi vertelt ons dat dit zijn manier van genieten is. Zij gunt hem deze dag ook zo verschrikkelijk, eindelijk een verzetje voor hem. Dat hij geen leuke jeugd, en vervolgens ook geen leuk leven heeft gehad, en geen contact met familie en vrienden heeft, is voor Heidi dan ook de reden om deze dag te organiseren voor Paul. Wat een mooi en liefdevol initiatief!

Vanwege het mooie weer zit Paul ’s middags in het zonnetje op het achterdek. Het enige dat ontbreekt is een hengel. Vissen was namelijk één van zijn hobby’s. Zijn andere hobby was het trommelen in een (aangepaste) fanfare. Trots vertelt hij wat voor een uniform hij daarbij droeg.

Lekker buiten zijn. Dat was hij ook in zijn werkende leven. Bijna 25 jaar werkte Paul bij de groenvoorziening, o.a. in het bos. Hard en zwaar werk. Het zien zagen van de bomen in de houtzaagmolen is voor Paul dan ook bijzonder. Hier kon hij zien wat er dus gebeurt met de gekapte bomen, waar hij zolang aan heeft gewerkt.

Af en toe zit Paul op zijn praatstoel. Hij vertelt dat zijn einde niet lang meer zal duren, en dat hij het niet als overlijden ziet, maar als het naar zijn moeder gaan. Hoe mooi en liefdevol. Paul geeft ook aan niet naast zijn moeder begraven te willen worden, maar in Beuningen. Volgens hem is dat een veel mooiere begraafplaats en in de natuur, waar hij zolang in gewerkt heeft. Mooi als je zo over het naderende eind hebt nagedacht en er over kunt praten.

Paul weet tijdens de lunch goed raad met de krentenbollen. Achter elkaar verdwenen ze. Ook dat is een geniet moment voor hem. Leuk ook om te zien. Voor de pindarotsjes is hij ook een goede klant. Het smaakte hem meer dan goed.

Vanwege het mooie weer zitten verzorgers Heidi en Nancy regelmatig op het bankje voor, te genieten van het weer, het varen en de rust. Ze hebben het gevoel alsof ze op vakantie zijn. Wat is het jullie ook zo gegund, even een dagje zelf niet zorgen, maar verzorgd worden.

Keurig op de afgesproken tijd wordt de Vaarwens bij de marina aangelegd. De taxi is er nog niet, dus wordt het even wachten voor allemaal, lekker zittend in het zonnetje. Wat een mooie afsluiting van weer een bijzondere dag. Misschien zien we Heidi of Nancy terug op ons schip. Ze hopen dat er meer bewoners van hun huis gebruik kunnen- en mogen maken van de Vaarwens. De folders zijn meegegeven, dus wie weet, aan hun enthousiasme ligt het niet.

Paul, wij wensen jou nog een mooie tijd, en Nancy en Heidi, wat fijn dat jullie dit mogelijk hebben gemaakt voor Paul. Wie weet tot ziens.

Een hartelijke groet van Rochus en Berthie.

Auteur Vaarwens / Berthie

Dagschipper Rochus en boots Berthie voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor