Vaarwens 1341 op 21-06-2024

Na Suez- en Panamakanaal vandaag zijkanaal K en het Amsterdamse IJ1341 Albert 10

Geen verre reis voor de WensenAmbulance Noord-Holland vandaag, maar een thuiswedstrijd. Onze gast vandaag is de 81-jarige Albert uit Amsterdam, die door chauffeur Joffrey en verpleegkundige Toos om klokke elf bij de Vaarwens arriveren.

Om met een goed gezelschap mooie nieuwe herinneringen te maken heeft Albert zijn dochters Gina en Geeta alsmede zijn goede vriend Arno uitgenodigd hem te vergezellen.

De Vaarwens lag er klaar voor; gepoetst, watertank gevuld en koffiegezet ontvangen schipper Anita en boots Hanneke hun vaargasten met open armen. Na een korte introductie was het “trossen los” en de steven naar de oost richting Oranjesluizen. Albert is aanvankelijk vrij stil, maar geniet wel van alles, wat varen met de Vaarwens over het IJ achter het Centraal station te bieden heeft. Van de hoge schommels tot de trappen die bijna tot in het water lopen, Albert ziet het allemaal. Af en toe dommelt hij wat weg, maar uiteindelijk komen toch de herinneringen aan zijn jonge jaren weer boven.

Het is ook niet niks als je hebt moeten besluiten dat het zo niet verder kan, nu hij terminaal ziek is en dat je daardoor bewust afscheid gaat nemen van alles wat je zo dierbaar is. Gelukkig heeft Albert steun aan de warme liefde van zijn dochters en vriend Arno om zich heen!

We hebben een vlotte schutting in de Oranjesluizen en worden al opgewacht door de havenmeester van Durgerdam, waar we welkom zijn om de heerlijke Hemalunch, vakkundig verder aangekleed door Hanneke, te nuttigen. Albert houdt het bij water en doet een klein dutje, waarna hij nieuwe energie heeft en ons deelgenoot maakt van zijn ervaringen in de scheepvaartwereld.

Als 17-jarige voer hij op de Johan van Oldenbarnevelt de wereld rond; 3 maanden als keukenhulp en daarna als “kajuit jongen”. Hij voer door het Suezkanaal en schutte door de sluizen van het Panamakanaal en zag dus veel van de wereld eind jaren vijftig.

Inmiddels hebben we Durgerdam weer achter ons en staat Albert te genieten op het liftplateau naast de schipper. Na de Oranjesluizen nemen we nog even een kijkje in zijkanaal K, de wondere wereld van een heel ander Amsterdam; het verstilde water, het historische sluisje en het Vliegenbos.

We komen terug op het IJ, benedendeks is het schip ook weer aan kant, met dank voor de hulp van Joffrey en Toos. Met al deze nieuwe herinneringen en het ophalen van de oude, raakt bij Albert langzaam de batterij leeg en varen we met een hele dankbare gast terug naar de marina.

Aan het eind van de dag zet Albert zijn zonnebril af en mogen we de stralende ogen van een dankbare Albert zien!

Zwaaiend en dankend gaat Albert terug de ambulance in en allen kijken terug op een dag vol nieuwe herinneringen.

Vaarwel Albert en een behouden thuiskomst!

Auteur Vaarwens / Anita en Hanneke

Reactie van dochter Geeta:

Nogmaals bedankt voor de fantastische dag die jullie onze vader en ons hebben bezorgd. Wij zijn heel erg onder de indruk van de inzet en de geinteresseerde en liefdevolle aandacht die wij van jullie hebben ontvangen.

Reactie van dochter Gina:

Lieve Stichting Vaarwens,

Wat waren wij onder de indruk van onze vaarwens reis met onze vader op jullie prachtige boot. De hele dag was een warm bad, van de warme ontvangst t/m het afscheid en alles ertussen in.

De liefde die Anita en Hanneke uitstralen is hartverwarmend en de HEMA gesponsorde lunch was voortreffelijk. Het was ontroerend om te zien hoe mijn vader genoot van zijn laatste vaar avontuur. Dankjulliewel voor het werk wat jullie duidelijk vanuit hart en ziel doen. Wij zijn jullie voor altijd dankbaar.

Warme groeten,
Gina

Dagschipper Anita en boots Hanneke voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag