Vaarwens 1347 op 29-06-2024

1347 Marsja 10Een zonnige herinnering gemaakt

Deze vaarwens werd eergisteren aangevraagd en wordt vanwege de snelle verslechtering van de gezondheid van Marsja vandaag uitgevoerd. En dat kon! Alle neuzen dezelfde kant uit en de promotieactiviteiten op de Amsterdamse Havendagen werden omgezet in een mooie vaardag voor Marsja en haar dochter Silvia, zoon Dick met zijn vrouw Maartje en hun 3 kids: Jimi, Rocco en Morris. Marsja werd door de Wensambulance met aan boord Peter en Carolien opgehaald en mooi op tijd bij de Marina Amsterdam afgeleverd. De grote vraag, “waar gaan we heen” was snel beantwoord aangezien Marsja uit ‘t Zaanse komt en zij graag weer eens het IJ op wilde. Dus koffie klaar, varen maar.

Een verslagje van boots Aleid;

Nadat we de bootregels met de jongens (11, 7 en 7) hebben besproken, is het voor iedereen duidelijk dat ze alleen met een volwassene naar buiten mogen en dat het stomme zwemvest de hele dag aanblijft. We wenden de steven naar bakboord en maken een rondje Java eiland waar allerlei soorten vaartuigen aangemeerd liggen, varen en drijven om de Havendagen luister bij te zetten. Indrukwekkend en we kijken onze ogen uit. Voor Marsja - die vroeger op de Oranje (passagiersschip stoomvaartmaatschappij Nederland) voer en later bij IJmuiden als machinist inscheepte bij baggeraar Ballast Nedam en als troubleshooter de hele wereld over voer - is er veel te zien en zijn er herinneringen op te halen maar ook zijn al die indrukken erg vermoeiend. Marsja dommelt weg en we gaan richting Oranjesluizen waar we als eerste de Zuidersluis in mogen varen om te schutten.

Op deze zonnige dag is iedereen lekker buiten, wordt het koesterbankje op de voorplecht goed gebruikt en afgewisseld met een tijdje bij Marsja zitten die rustig op de brancard op het achterschip ligt. Na de sluis zoekt onze schipper Anita contact met de havenmeester van Durgerdam en we mogen komen aanmeren om te lunchen. Jimi mag met zijn diploma A,B en C vanaf het schip zwemmen en is enthousiast hoewel we allemaal weten dat het water echt nog koud is, brrr….. Even de motor uit en lekker een broodje eten, we genieten van de rust.

Omdat Marsja regelmatig wegdommelt en ook zelf aangeeft moe te zijn, besluiten we terug te gaan. De sluizen door en nog even zijkanaal H in voor t mooie plaatje en een blik op café ’t Sluisje en dan door naar de Marina Amsterdam.

Het was een prachtige zonnige dag op het water, een dag om nooit te vergeten.

Vaarwel Marsja!
Auteur Vaarwens / Aleid

Dagschipper Anita en boots Aleid voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging